AMSTERDAM - Drugsgeld, witwassen, maffiapraktijken en nu ook nog faillissementsfraude; luchtvaartmaatschappij Air Holland mag al ruim drie jaar over de kop zijn, de beerput kan nog altijd niet dicht.De rechter in Haarlem blijkt de voormalige piloten van de maatschappij veroordeeld te hebben voor faillissementsfraude.

Aan de vooravond van het faillissement hebben ze een rekening van Air Holland leeggehaald om hun verdwenen pensioenpremie aan te vullen. Dat deden ze volgens de rechter terwijl ze wisten dat de maatschappij in surseance ging.

Air Holland, jarenlang met instemming van de directie gebruikt als witwasmachine voor een XTC-bende, vroeg in februari 2004 uitstel van betaling aan, anderhalve maand later gevolgd door een faillissement.

Al snel bleek dat de charteraar, naast witwasser, ook grootschalig fraudeur was. Circa twee miljoen euro pensioenpremie, afgedragen door de werknemers, werd gebruikt om de vliegtuigen in de lucht te houden.

De vliegers van Air Holland probeerden hun deel terug te krijgen via Holland Exel, dat de luchtvaartactiviteiten van Air Holland had overgenomen. Holland Exel, eigendom van Erik de Vlieger en Harm Prins, ging daarmee uiteindelijk akkoord toen de vliegers dreigden het werk neer te leggen.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en Holland Exel richten tezamen de stichting Garantiefonds Vliegers Air Holland I op om een bedrag van 283.595 euro te beheren, een bedrag dat volgens een verslag van de VNV was 'betaald door Air Holland in verband met achterstallige pensioenpremies'.

Het geld was in werkelijkheid afkomstig van reisorganisatie D-Reizen. Die had het aan Air Holland overgemaakt voor bewezen diensten. Met instemming van de toenmalige advocaat van Air Holland haalde de stichting op 9 februari 2004 de rekening leeg. Een dag later vroeg Air Holland uitstel van betaling aan.

Volgens de Haarlemse rechter wisten VNV en Holland Exel dat de maatschappij in surseance zou gaan -waarmee de laatste kans op financiële genoegdoening voor de vliegers zou verdwijnen. Het onttrekken van geld aan een bedrijf dat op het punt staat failliet te gaan, is strafbaar omdat andere schuldeisers er door benadeeld worden.

De stichting moet het bedrag -volgens curator Rocco Mulder inmiddels opgelopen tot vierhonderdduizend euro- nu overmaken aan de curatoren van Air Holland.

Omdat Exel zelf ook al lang failliet is, ligt de bal bij de VNV. Enig bestuurder van de stichting is Ronald ter Lingen, de penningmeester van de vliegersverwniging. De stichting overweegt in hoger beroep te gaan. De VNV of Ter Lingen waren niet bereikbaar voor commentaar.