Binnenland Bewaar

Extreme groei Schiphol leidt tot 'pijnlijke maatregelen'

De overheid moet volgens de Schipholtopman Jos
Nijhuis beter zijn best doen.
De overheid moet volgens de Schipholtopman Jos Nijhuis beter zijn best doen. © ANP

Schiphol is vol. Door de groei van het afgelopen jaar nadert de luchthaven de door de politiek afgedwongen grenzen. Dat zal dit jaar tot 'pijnlijke maatregelen voor iedereen leiden,' zegt Schipholtopman Jos Nijhuis.

De komende jaren lopen we keihard tegen de grenzen van onze capaciteit aan

Jos Nijhuis

Niet zozeer de stijging van het aantal passagiers - in 2015 6 procent naar 58,2 miljoen - veroorzaakt problemen, maar de door de politie afgedwongen grens van 500.000 starts en landingen per jaar. In 2015 groeide het aantal vliegbewegingen bijna 3 procent naar 451.000. Dit jaar zal het aantal starts en landingen in hetzelfde tempo doorgroeien, verwacht de luchthaven.

Op drukke momenten in de ochtend en middag is de maximumcapaciteit al bereikt, op de platforms en aan de gates ontbreekt ruimte en zowel de snelwegen als openbaar vervoerlijnen naar de luchthaven knappen uit hun voegen. Door de krapte op Schiphol is het aantal bestemmingen voor het eerst in jaren onder de driehonderd gedaald. Vanwege de drukte gebruiken maatschappijen liever grotere toestellen, waardoor vooral kleinere bestemmingen wegvallen.

'Mooi natuurlijk dat het aantal reizigers explosief groeit,' aldus Nijhuis maandagavond op de nieuwjaarsbijeenkomst van de luchthaven. 'Maar de komende jaren lopen we hierdoor keihard tegen de grenzen van onze capaciteit aan. Zowel in de terminals als op de platforms en landingsbanen wordt het voller en voller. Operationele knelpunten zijn onvermijdelijk. We zullen moeilijke keuzes moeten maken.'

Actiegerichte overheid
Welke dat zijn laat hij nog in het midden, maar de luchthaven sluit niet uit dat het aantal vluchten op de drukste tijdstippen zal worden teruggebracht. 'Dat gaat pijn doen.'

De overheid moet volgens de Schipholtopman beter zijn best doen. 'Schiphol, KLM en de Luchtverkeersleiding hebben inmiddels vastgesteld waarvoor zij aan de lat staan. Maar we hebben ook vastgesteld dat we daarbij een meer actiegerichte overheid nodig hebben, die zorgt voor meer regie.'

Zo wil Nijhuis dat het kabinet het mogelijk maakt selectiever om te gaan met de komst van nieuwe luchtvaartmaatschappijen, nieuwe verbindingen of hogere frequenties als deze niet bijdragen aan de concurrentiepositie van het vliegveld. Nu is Schiphol gedwongen iedereen toe te laten, en uitbreidingen toe te staan naar bestemmingen die al door meerdere andere maatschappijen worden aangedaan.

Budgetvliegers
Dat komt de luchthaven regelmatig op kritiek te staan van onder meer KLM, die de ongebreidelde activiteiten van onder meer Golfmaatschappijen en budgetvliegers op de luchthaven hekelt.

Nijhuis heeft niet alleen het kabinet op de korrel, maar ook de gemeente Amsterdam als het gaat om de bereikbaarheid van het vliegveld. Opnieuw pleit hij voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol, waar Amsterdam niets voor voelt. 'We hebben een overheid nodig die meedenkt en meedoet aan het verbeteren van de bereikbaarheid, zoals het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, het upgraden van het NS-station en het verbouwen van het busstation.'

Zowel NS-station Schiphol als de sporen die er naar toe leiden zijn al jaren uit hun jasje gegroeid. Dat leidt in toenemende mate tot storingen op het spoor. Overvolle perrons leveren bovendien een veiligheidsrisico op; de nooduitgangen en opgangen zijn niet berekend op de huidige reizigersstroom.

Ook de bushaltes boven het station zijn overvol. Schiphol heeft een plan klaarliggen voor een grote uitbreiding van Schiphol Plaza, waarbij er veel meer ruimte komt voor de stationshal. Op het dak moet dan ene nieuw busstation worden aangelegd. Maar daarvoor is volgens Nijhuis wel overheidssteun nodig. 'En laten we dan ook de wet Luchtvaart, na zeven jaar denken en praten eens afronden.'