Binnenland Bewaar

Duurzaam denimmerk Kuyichi maakt doorstart met Floortje Dessing

Kuyichi probeert zo duurzaam mogelijk te zijn.
Kuyichi probeert zo duurzaam mogelijk te zijn. © Kuyichi

Het Nederlandse spijkerbroekenmerk Kuyichi maakt, nadat het begin december failliet werd verklaard, een doorstart. Het duurzame merk wordt overgenomen door Floortje Dessing en haar compagnons van Nukuhiva.

Zodra je je kop boven het maaiveld steekt, krijg je ervan langs

Peter Schuitema, directeur

Dessing is op het moment alleen per satelliettelefoon bereikbaar, legt mede-eigenaar Peter Schuitema uit. 'Maar anders had ook Floortje kunnen vertellen hoe verheugd we zijn dat we dit mooie merk van een ondergang kunnen behoeden.'

Schuitema is al vijftien jaar betrokken bij het merk, ooit gelanceerd door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. 'We waren begin deze eeuw de eerste in Europa die zich bezig hield met het produceren van eerlijke jeans.' Kuyichi streeft naar een verantwoorde en duurzame aanpak: eerlijke handel, producten en arbeidsomstandigheden.

Bekritiseerd
Verkeerde beslissingen in het verleden, het opzetten van een groot aantal eigen winkels en een dalende economie maakte het moeilijk om het bedrijf te redden en een faillissement was niet af te wenden. Afgelopen vrijdag tekenden Schuitema en Dessing het contract: sindsdien valt Kuyichi onder de fairtrade-kledingzaak Nukuhiva, opgericht door Dessing om het grote publiek bekend te maken met 'eerlijke kleding'.

'Kuyichi is duurzaam, maar geen geitenwollensokkenmerk. Dat woord willen we juist vermijden. Duurzaamheid en fairtrade is eerder cool dan suf', zegt Schuitema. 'We leveren mooie, kwalitatief goede broeken voor een breed publiek.'

In 2011 werd het merk bekritiseerd vanwege de aflatende winst ondanks de geïnvesteerde miljoenen door ontwikkelingsorganisaties. Schuitema: 'Zodra je je kop boven het maaiveld steekt, krijg je ervan langs. Er zijn toen foute investeringen gedaan en daar hebben we lang van op de blaren moeten zitten. 100% duurzaam zijn is onmogelijk, maar we doen zo goed mogelijk ons best. Dat streven is belangrijk en daar houden we vast.'