Binnenland Bewaar

Bouwer sluisdeuren IJmuiden in zwaar weer

De zeesluis in aanbouw vanuit de lucht
De zeesluis in aanbouw vanuit de lucht © ANP

Het Zuid-Koreaanse bedrijf dat werkt aan de reusachtige deuren van de nieuwe sluis bij IJmuiden is in financiële problemen gekomen.

De eerder door tegenslag geplaagde bouwers van de sluis zijn heel stellig: dit zal geen nieuwe vertraging geven.

Het bedrijf dat in zwaar weer is gekomen is een onderaannemer van het eveneens Koreaanse bedrijf dat voor de bouwers VolkerWessels en BAM de sluisdeuren maakt. Met een lengte van 72 meter zijn het de grootste sluisdeuren ter wereld.

"Alle elementen van de deuren zijn af," zegt een woordvoerder. Dat is de taak van de onderaannemer. "Ze worden nu op een andere locatie aan elkaar gelast. De hoofdaannemer neemt het over. Wij zijn ook de eigenaar van de deuren. Die kunnen dus niet in een failliete boedel verdwijnen." 

In de war
De woordvoerder van OpenIJ, de bouwcombinatie van BAM en VolkerWessels is heel stellig: "We verwachten dat dit geen impact zal hebben op onze planning. Dit zal hooguit een hele kleine vertraging veroorzaken."

OpenIJ verwacht de deuren nog dit jaar in de sluis te varen, zoals de planning was.

We zijn nog steeds de gevolgen in kaart aan het brengen

Rijkswaterstaat

Die planning is wel danig in de war geschopt door de eerdere strop die OpenIJ moest melden.

Eind vorig jaar bleek dat de betonnen constructie die wordt afgezonken door ontwerpfouten niet berekend is op de krachten die het water uitoefent op deze caissons.

'Speculeren'
VolkerWessels en BAM moesten daarom allebei een strop van 69 miljoen euro melden, ook al doordat allerlei extra materialen voor versteviging, extra manuren en dure specialisten nodig waren.

Het ligt voor de hand dat de sluis niet al eind 2019 open kan, zoals oorspronkelijk de planning was. Maar zowel OpenIJ als opdrachtgever Rijkswaterstaat willen nog niks over de consequenties van de ontwerpfouten voor het moment dat de sluis klaar is.  

Een nieuwe planning zou 'speculeren' zijn, volgens Rijkswaterstaat. "We zijn nog steeds de gevolgen in kaart aan het brengen."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.