AALSMEER - De digitale bloemen- en plantenhandel bij Bloemenveiling Aalsmeer (VBA) is zowel in 2005 als in 2006 verdubbeld. Over tien jaar wordt tachtig procent van de bloemen en planten via internet verhandeld.''Wij verwachten dat deze trend door zal zetten,'' zegt Timo Huges. ''Over tien jaar wordt tachtig procent van de bloemen en planten digitaal verhandeld,'' verwacht bestuursvoorzitter Bernard Oosterom. Op dit moment is dat een derde.

De digitalisering zorgt voor meer efficiëntie op de veiling, aangezien de bloemen langer in de koeling kunnen blijven staan, waar de kwekers ze afleveren. Transport naar de veilingzaal is niet meer nodig, ze gaan rechtstreeks naar de kar van de klant. ''Een half uur tijdwinst kan essentieel zijn voor producten die voor de grote dagelijkse verkeersdrukte de grens over moeten,'' zegt Huges.

Sommige kwekers zijn volgens de veiling nog wel huiverig voor de digitalisering. ''Zij hebben het idee dat klanten sneller kopen als ze fysiek aanwezig zijn en de bloemen kunnen zien, voelen en ruiken,'' aldus een woordvoerster.

Ook bij kopers moet een mentaliteitsomslag komen. ''Zij moeten blind afgaan op de beschikbare digitale informatie. Hiervoor is een universele taal ontwikkeld, die het aangeboden product via codes zo volledig mogelijk omschrijft.''

De Aalsmeerse bloemenveiling, die in oktober 2006 de fusie met FloraHolland aankondigde, realiseerde vorig jaar een omzetgroei van bijna vier procent tot 1,75 miljard euro. Het resultaat voor belastingen kwam uit op 5,2 miljoen euro. In de eerste vier maanden van dit jaar verhoogde het bedrijf de omzet zeven procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal verkochte bloemen liep weliswaar twee procent terug, maar door prijsstijgingen werd het effect van deze terugloop tenietgedaan.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit onderzoekt op dit moment de fusie tussen VBA en FloraHolland. In juli wordt een uitspraak verwacht. Op 19 september moeten de leden van beide coöperaties toestemming geven aan de fusie. Samen hebben de twee veilingen in Nederland een marktaandeel van negentig procent. Binnen Europa is dat ongeveer dertig procent.