Binnenland Bewaar

Bierbrouwer Heineken gaat op de groene toer

Bierbrouwer Heineken gaat op de groene toer
© ANP

Heineken wil over twaalf jaar tenminste 70 procent van zijn energiebehoefte groen hebben.

De brouwer wil vooral de productie van biogas voor het stoken van brouwketels opvoeren. Ook gaat Heineken met zijn toeleveranciers verpakkingen aanpassen. Zo moeten straks ook het glas en blik duurzaam worden geproduceerd.

Wij willen uiteindelijk ons bier klimaatneutraal gaan brouwen. Ik kan nog niet exact zeggen wanneer, maar het zal gebeuren

Jan Kempers, Heineken

Momenteel is wereldwijd 14 procent van de energie die Heineken verbruikt duurzaam opgewekt.

De brouwer scherpt maandag, bij de presentatie van de jaarcijfers, zijn duurzaamheidsdoelen aan.

In 2030 moet met groene stroom en warmte uit biogas de uitstoot van CO2 door het concern ten opzichte van 2008 tenminste 80 procent lager liggen.

Met elektriciteit is Heineken al aardig op weg. Vorig jaar werd 29 procent van de stroombehoefte duurzaam opgewekt. Vooral warmte, voor het stoken van de brouwketels is een uitdaging, erkent de brouwer. Nu is nog maar 7 procent van de stroom milieuvriendelijk opgewekt.  

Voorbeeld
Nederland dient daarbij als voorbeeld. Heineken stookt momenteel zowel in Zoeterwoude als Den Bosch zijn brouwketels deels met biogas dat afkomstig is van rioolslib. In Zoeterwoude komt bovendien 40 procent van de stroom van vier eigen windmolens.

"Natuurlijk willen we als thuisland van Heineken het goede voorbeeld geven aan de rest van het concern," zegt Jan Kempers, manager duurzame ontwikkeling bij Heineken Nederland.

"Wij willen uiteindelijk ons bier klimaatneutraal gaan brouwen. Ik kan nog niet exact zeggen wanneer, maar het zal gebeuren."

Zo is in Den Bosch al duidelijk dat het waterschap dat pal naast de brouwerij biogas produceert de productie zal opvoeren zodat binnenkort de helft van de warmtebehoefte uit afvalgas afkomstig is.

Bioboten
Voor het vervoer van exportbier vanuit Zoeterwoude - de grootste brouwerij van Europa - naar de haven van Rotterdam gaat Heineken met rederij Nedcargo nog eens vier bioboten inzetten.

Het eerste schip, de Gouwenaar II, is sinds kort in de vaart. Die vaart nu nog op diesel, waarmee elektriciteit wordt opgewekt voor de elektromotoren die het schip voortstuwen.

Rond 2020 moet die elektriciteit worden opgewekt met waterstof of afkomstig zijn uit accu's die gevuld zijn met groene stroom.

Met de nieuwe milieudoelstellingen gaat Heineken de komende vier jaar in de hele wereld 'honderden miljoenen euro's' investeren in duurzaamheidsprojecten. "We hebben nu al - uit mijn hoofd - 288 projecten lopen," zegt topman Jean-François van Boxmeer. "Dat zijn stuk voor stuk geen omvangrijke investeringen, maar de optelsom is groot."

Waterverbruik 
Over het exacte bedrag doet Heineken geen uitspraken. "Ook omdat we nog niet weten welke maatregelen er over vijf, zes jaar mogelijk zijn om onze doelstellingen te bereiken." Naast co2-maatregelen komt de brouwer dit jaar ook met nieuwe doelstellingen om zijn waterverbruik terug te dringen.

De milieu-investeringen gaan niet ten koste van het geld dat het concern steekt in nieuwe bieractiviteiten. "Je moet alleen erkennen dat de terugbetalingstijd van investeringen in duurzaamheid langer is, soms wel tien jaar of meer, dan investeringen in merk en productiviteit, die in drie jaar moeten terugkomen."

Heineken gaat dan ook door met het ontwikkelen van nieuwe bieren. Zo wordt het alcoholvrije Heineken 0.0, dat een jaar geleden in Nederland werd gelanceerd, verder uitgerold. Alcoholvrij en alcoholarm is volgens Van Boxmeer nu echt een groeipijler voor het concern die in de komende tien jaar wordt uitgebreid, naast internationale bieren (als Amstel en Mort Subite) cider (Apple Bandit, Strongbow) en gildebieren als Lagunitas.

Druk-economie
In Nederland handhaaft het Heinekenconcern zich vooral daarmee. "Grote biermerken hebben het hier moeilijk. Een krat bier kost bij prijsacties in supermarkten omgerekend evenveel als in 1998. Maar wij hebben in die twintig jaar wel de salarissen van werknemers verhoogd en we moeten meer accijnzen betalen. We leven in een druk-economie die weinig groeit.  Dus wij moeten commerciële oplossingen zoeken met nieuwe varianten, om ons vooruit te helpen."

Heineken brouwde vorig jaar bijna 5 procent meer bier, de grootste sprong in jaren: 218 miljoen hectoliter. De groei kwam vooral uit Azië maar ook in Noord- en Zuid-Amerika en Europa - het werelddeel dat net niet de helft van de omzet maar slechts eenderde van de operationele bij Heinekenwinst uitmaakt-  werd meer bier verkocht. Internationaal groeide ook de verkoop van cider meer dan 10 procent. Heineken is de grootste producent van het appeldrankje ter wereld.

Heineken brouwde vorig jaar 218 miljoen hectoliter bier, bijna 5 procent meer. De omzet steeg ruim 5 procent naar 21,9 miljard euro, de nettowinst nam een kwart toe naar ruim 1,9 miljard euro.