Binnenland Bewaar

Audioactiviteiten Philips dreigen te verdwijnen

Gibson Innovations is gevestigd in de Adam Toren
Gibson Innovations is gevestigd in de Adam Toren © ANP

De audioactiviteiten van Philips dreigen te verdwijnen. Het concern onderzoekt stappen van eigenaar Gibson Brands, die de audiotak - mét de Philipsmerknaam - wil verkopen. 

Dat voldoet waarschijnlijk niet aan de merkrechten die Philips drie jaar geleden bij Gibson onderbracht.  

Woensdag ging de Nederlandse tak van Gibson Innovations, dat koptelefoons, bluetoothspeakers en randapparatuur onder het Philipsmerk maakt, failliet, nadat het moederbedrijf in de VS twee weken geleden surseance had aangevraagd.

Direct liet het bedrijf weten flink te saneren en de audioactiviteiten te verkopen om alleen de gitaaractiviteiten overeind te houden.

Dat treft ook het Europese marketingcentrum van Gibson Innovations in de A'DAM Toren, die onder het faillissement van de Nederlandse activiteiten van de audioproducent valt.

Vorm
Curator Floris Dix voert met meerdere partijen gesprekken over een doorstart, al dan niet in afgeslankte vorm. Vanwege het faillissement zijn de zestig Nederlandse medewerkers ontslagen, maar dat zal pas over zes weken zijn beslag krijgen.

Ook Philips is door de surseance overvallen. In 2014 kwamen zijn audio-activiteiten voor 135 miljoen euro in handen van Gibson, hoeder van het roemruchte Amerikaanse gitaarmerk die zijn activiteiten in de audiowereld verder naar consumenten wilde uitbreiden.

Koptelefoons
Gibson Innovations maakt sindsdien onder meer koptelefoons, onder het Philipsmerk. De twee sloten daartoe een contract dat Gibson tot zeker 2021 het exclusieve recht geeft koptelefoons en audioapparatuur als 'Philips' uit te brengen.

Juristen van Philips onderzoeken nu of Gibson de in 2014 verworven rechten op de merknaam zomaar met zijn audioactiviteiten mag verkopen, laat een woordvoerder weten. "Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen." Philips heeft voor elk apparaat dat Gibson onder het merk verkoopt, recht op een vergoeding.

Nieuwe klap
Voor Philips zijn de problemen een nieuwe klap. Eerder al moest het bedrijf geld toe leggen om van zijn tv-activiteiten af te komen en nu dreigt ook de verkoop van audioapparatuur, waarin het merk lang wereldmarktleider was, te verdwijnen. Philips verdient jaarlijks 120 miljoen euro met het uitventen van zijn merknaam aan Gibson en TPV, dat televisies onder het Philipsmerk maakt.