ROME - Alitalia staat op de rand van een faillissement, nu overnamekandidaat Air France-KLM boos bij de overnameonderhandelingen is weggelopen.Verwacht wordt dat de maatschappij nog deze week uitstel van betaling aanvraagt.

Air France-KLM-topman Jean Cyril Spinetta liep gisteravond rond negen uur met zijn hele staf weg uit een bijeenkomst met de Alitaliatop en de vakbonden.

De bonden hadden een dwingend overnameplan op tafel gelegd, waarover geen gesprek mogelijk bleek te zijn. Zo eist de vakbeweging dat Air France-KLM naast Alitalia ook servicetak AZ Servizi geheel overneemt, de dochter die de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor de grootste verliezen bij de maatschappij. Alleen dan zouden ze instemmen met banenverlies -dat wel veel lager moest uitvallen dan de 2100 banen die Air France-KLM wil schrappen.

Mogelijk steunt een deel van de Alitaliatop de bonden. Zo niet topman Maurizio Prato. Die heeft zijn steun aan de overnamekandidaat uitgesproken en is met onmiddellijke ingang opgestapt.

De rest van het bestuur van Alitalia komt vandaag bijeen om 'andere opties' te bespreken. Op dit moment ligt er alleen een rivaliserend overnamebod van het Italiaanse Air One, dat eerder door Alitalia en de Italiaanse regering als onvoldoende is bestempeld. Een Italiaanse krant opperde hoopvol dat het Duitse Lufthansa geïnteresseerd zou zijn.

De crisis lijkt een getrouwe kopie van de val waarin de KLM in 2003 trapte. Na een succesvol aanloop naar een joint venture, beet toenmalig topman Leo van Wijk zich stuk op de macht van de Italiaanse vakbonden en een machteloze Italiaanse regering. Van Wijk is, als tweede man van Air France-KLM de architect van de huidige overnamepoging.

De Italiaanse minister van Financiën Tommaso Padoa-Schioppa bevestigt dat Alitalia deze week 'bescherming tegen schuldeisers' moet zoeken. De regering-Prodi had zich achter het bod van Air France-KLM gesteld, maar is nu demissionair. Mogelijk komt Silvio Berlusconi weer aan de macht, die zich altijd tegen de overname heeft gekeerd.