HILVERSUM - Medicijnfabrikanten spannen de media voor hun karretje om zoveel mogelijk pillen te verkopen. Journalisten prikken te weinig door hun campagnes heen en werken zo (onbedoeld) aan de praktijken mee. Dat stelt de redactie van het televisieprogramma TROS Radar in de uitzending van maandag.

Farmaceuten mogen geen reclame maken voor geneesmiddelen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn. Ze lanceren daarom regelmatig campagnes die gericht zijn op de medische kwaal zelf, bijvoorbeeld erectieproblemen, schimmelnagels en maagzuur. In de campagnes zit vaak een boodschap verstopt om naar de huisarts te gaan die dan vervolgens medicijnen kan voorschrijven om de klachten tegen te gaan.

De redactie heeft zelf een campagne verzonnen over winderigheid om aan te tonen hoe gemakkelijk de media persberichten overnemen. In de campagne zat een onderzoek dat daadwerkelijk is uitgevoerd door onderzoeksbureau TNS NIPO. Het concludeerde dat één op de vier Nederlanders last had van winderigheid. Veel media, waaronder het ANP, namen de conclusies over. (ANP)