Binnenland Bewaar

Is de deeleconomie oude wijn in nieuwe zakken?

Is de deeleconomie oude wijn in nieuwe zakken?
© Laura van der Bijl

Bracht 2014 doorbraken? En hoe gaat dat in 2015? Rond de jaarwisseling brengen de opiniepagina's uit Het Parool een serie rond keerpunten van 2014 en de verwachtingen voor 2015. Vandaag de deeleconomie en duurzaamheid.

Het laatste woord over deeleconomie is nog niet gezegd

Harmen van Sprang en Pieter van de Glind

zijn mede-oprichters van shareNL, het Nederlandse kennis- en netwerkplatform voor de deeleconomie, en auteurs van het boek Share: Waarom de deeleconomie de toekomst heeft. Begin 2015 organiseert shareNL weer een bijeenkomst in Pakhuis De Zwijger. meetup.com/sharenl

Dit jaar is er veel over de deeleconomie gezegd en geschreven. Waar het beeld aanvankelijk nog overwegend positief was, was er in de tweede helft van het jaar ook de nodige scepsis. Is de deeleconomie oude wijn in nieuwe zakken of ontstaat er een kans om met elkaar op een vernieuwende wijze waarde te creëren?

Meer en meer mensen weten elkaar te vinden en wisselen allerhande producten en diensten uit, gefaciliteerd door de huidige technologie. Er wordt steeds meer onderling geleend, gehuurd, geruild, gekocht, gegeven of gedeeld: van spullen tot auto's, van huizen tot eten en van kennis tot klussen. De boor is een bekende metafoor voor deze verschuiving van bezit naar gebruik. Om dat ene schilderij op te hangen maakt het niets uit of je een boor in de kast hebt liggen of die via een app of een website van je buurman leent. Dit is niet slechts een idealistische gedachte, want maar liefst 84 procent van de Amsterdammers wil met elkaar delen, zo blijkt uit onderzoek van shareNL onder 1330 inwoners van Amsterdam.

Er is dan ook een grote variatie aan platforms ontstaan. Voor veel terreinen is er een online 'marktplaats' die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Achter deze platforms zitten ondernemers die zagen dat het anders kon, of moest, en het vervolgens anders deden.

In het vizier
Het deeleconomielandschap kent veel initiatieven van eigen bodem. Daarnaast is er ook een aantal grote internationale spelers actief, die in korte tijd een enorme groei hebben gekend. Die zijn in het vizier gekomen van investeerders die kansen zien om deze platforms wereldwijd te laten uitgroeien. De eerder genoemde scepsis valt vooral deze groep ten deel waarbij het vooral draait om de vraag of zij het denkbeeld van de deeleconomie weten toe te passen op de eigen bedrijfsvoering.

Deze nieuwe economie biedt ondernemers de kans op een vernieuwende wijze te handelen. Er zijn steeds meer social entrepreneurs, ondernemers die waarde breder interpreteren dan alleen geld of groei. Ze hebben de wens waarde toe te voegen aan de wereld om hen heen. Iedere ondernemer zou de gebruikers van hun dienst centraal moeten stellen. Hun waarden zijn essentieel voor de handelswijze van de ondernemer.

Motieven en waarden
Volgens het eerder genoemde onderzoek hebben gebruikers we drie belangrijke redenen om te delen: het sociale motief, duurzaamheid en financiën. Hoe zou het zijn als de deelplatforms dezelfde motieven en waarden zouden hanteren als hun gebruikers? Handelend naar het adagium 'zo binnen, zo buiten'. De ondernemer die een goede balans weet te bereiken én te bewaken tussen sociale, duurzame en financiële waarde, heeft toekomst binnen de deeleconomie.

Over toekomst gesproken: het thema en de term deeleconomie hebben verdere verfijning nodig. Het laatste woord hierover is nog niet gezegd. Een doorlopende dialoog draagt bij aan de ontwikkeling van dit jonge, maar snelgroeiende fenomeen. Gebruikers, ondernemers, overheden, bedrijfsleven, onderzoekers, politiek en media - met elkaar hebben we de taak om deze ruwe diamant te blijven slijpen. Totdat er een schitterende steen ontstaat, een sieraad waarvan ieder vanuit eigen perspectief de pracht en potentie op waarde weet te schatten.


Wil je reageren op deze brief? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.