Binnenland Bewaar

Bellen of muziek luisteren op de fiets is superdom

Bellen of muziek luisteren op de fiets is superdom
© Floris Lok

Bellen op de fiets en fietsen met koptelefoon is in Duitsland nu strafbaar. Waarom in Nederland eigenlijk niet?

Duitsland pakt levensgevaarlijk fietsgedrag aan. Wie niet handsfree telefoneert op de fiets, krijgt vanaf vandaag 25 euro boete. Fietsers die zich met een koptelefoon en harde muziek afsluiten van de rest van het verkeer, krijgen tien euro boete. Maandag werd in Keulen nog een 44-jarige fietser gedood door een tram doordat zij door haar koptelefoon het gerinkel en geclaxoneer niet hoorde.

Tweehonderd fietsers
In Nederland is dergelijk fietsgedrag niet strafbaar, maar daar mag wat Veilig Verkeer Nederland betreft verandering in komen. Woordvoerder José de Jong: 'Het is nu nog niet verboden, maar wij pleiten ervoor om daar opnieuw naar te kijken. Iedereen kent de situaties met slingerende fietsers omdat ze zitten te bellen, of je merkt duidelijk dat een fietser je niet hoort door muziek. Of misschien doe je het zelf wel.'

Jaarlijks overlijden zo'n tweehonderd fietsers in het verkeer en belanden 71.000 op de eerste hulp, maar het is onduidelijk hoeveel van die ongelukken zijn veroorzaakt door gebruik van telefoons, omdat de oorzaak vaak niet wordt geregistreerd. 'Maar dat dergelijk fietsgedrag het risico op een ongeluk verhoogt, is evident,' zegt woordvoerder Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). 'Een aantal jaar geleden was de schatting dat bij tien procent van de ernstige slachtoffers een telefoon in het spel was. En vroeger had de mobiele telefoon nog toetsen, met de smartphone ben je gedwongen op het scherm te kijken, dus dat percentage van tien zal ten minste nog gelijk zijn.'

Handhavingsmogelijkheden
De Nederlandse overheid volgt het voorbeeld van Duitsland vooralsnog niet. 'Wanneer we hier iets strafbaar stellen, moet het probleem evident zijn, net als de handhavingsmogelijkheden. Dat is niet het geval bij bellende of naar muziek luisterende fietsers,' aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De Jong: 'Handhaving kan een probleem zijn, maar er zijn ook andere manieren. Wij hebben een campagne Fiets zonder beats klaarliggen. Die kan zo landelijk worden uitgerold.' En Rugebregt: 'Je moet wel kunnen handhaven, dat klopt, anders wordt het een papieren tijger. En natuurlijk geldt dat ook voor licht op de fiets bijvoorbeeld, maar dat verbod heeft een historie. Dat werd ingevoerd in rustiger tijden. Je moet je nu de agent voorstellen die bij een kruispunt in Amsterdam staat en er komt een stroom fietsers aan tijdens de spits. Je ziet wel oordopjes, maar hoe kun je aantonen dat de muziek aanstaat?'

Lees vandaag (1-5) meer in Het Parool: 'Slingerend door de stad'