Zweedse investeerder neemt reisorganisatie Corendon over

De Nederlandse reiswereld wordt steeds compacter. Corendon, de tweede touroperator van ons land komt in handen van de Zweedse investeerder Triton, die het bedrijf samenvoegt met het Nederlandse Sunweb - de nummer drie van ons land.

Een vliegtuig van Corendon landt op luchthaven Maastricht Aachen Airport voorafgaand aan een persbijeenkomst van Corendon. Beeld ANP

“Pakketreizen worden steeds meer een Europees speelterrein,” zegt topman Steven van der Heijden van Corendon. “Wij zijn groot in Nederland en België, maar niet groot genoeg om Europees mee te spelen. Dat zie je nu aan reisorganisatie Thomas Cook, die het heel lastig heeft. Met een Europese partij als Triton kan je veel groter inkopen.”

Dat zal de Nederlandse vakantieganger gaan merken in de prijzen. “Het grote voordeel van zo’n combinatie is dat je lagere prijzen onderhandelt met hotels. Ons aanbod zal scherper geprijsd gaan worden, maar daar gaan de kartelautoritieten vast nog wat van vinden.”

Corendon werd twintig jaar geleden, vanuit een shoarmazaak in Haarlem, opgericht door Atilay Uslu en Yildiray Karaer, aanvankelijk als Turkijespecialist. Met het toevoegen van steeds meer mediterrane bestemmingen, het opzetten van eigen luchtvaartmaatschappijen en hotel groeide het bedrijf onder de rook van Amsterdam uit tot de nummer twee van Nederland, met 750.000 vakantiegangers en een omzet van 515 miljoen euro per jaar.

“Corendon zou op eigen kracht nog een heel stuk verder kunnen groeien. Maar dit is een goede tijd om te verkopen, zeker als een partij een Triton interesse heeft.”

Dat heeft niet alleen te maken met de zonnige vooruitzichten voor de reisbranche. Onder Corendonvlag is de afgelopen jaren door Uslu een trits hotels opgezet, waaronder in Amsterdam The College Hotel en het Vitality Hotel in Slotervaart. Vorig jaar opende de groep haar grootste vestiging, in Badhoevedorp, die onlangs werd opgesierd met een Boeing 747.

Hotels

Uslu gaat zich nu bijna helemaal bezighouden met nieuwe hotels, zowel in Nederland en Turkije. “Deze verkoop levert hem de mogelijkheid om verder te investeren in hotels. Voor een touroperator heb je niet veel meer nodig dan een bureau en een computer, maar het opzetten van hotels vergt veel kapitaal en veel aandacht.”

“Het knappe van Atilay is dat hij tijdig in de gaten heeft dat het optimum niet is om te blijven doorgaan, maar dat het tijd is om te verkopen, in tegenstelling tot sommige andere reisondernemers. En als er dan een goede mogelijkheid voorbij komt dan kan hij benijdenswaardig makkelijk die keuze maken. Ik ben maar directeur en voor een klein beetje aandeelhouder. Voor mij is zo’n stap makkelijker, maar voor hem is Corendon zijn kindje.”

De organisatie, waar 450 mensen werken, blijft vooralsnog intact. Er zijn geen afspraken gemaakt over het behoud van merknaam en activiteiten, maar Van der Heijden maakt zich geen zorgen. “Het merk Corendon is in Nederland groter dan Sunweb. Alles wijst erop dat beide merken naast elkaar blijven gevoerd. Maar dat is uiteindelijk aan de nieuwe eigenaar. We hebben er gedachten over, maar we kunnen pas besluiten nemen als de kartelautoriteiten een besluit hebben genomen.”

“Het succes van Corendon is altijd de focus geweest op de Nederlandse zomervakantiereiziger. Met Sunweb komen daar nu skivakanties en stedentrips bij, maar ik denk dat het merk Corendon zich op de zomer blijft richten; met meer bestemmingen, meer vertrekdata, meer inkoopkracht.”

Wel is afgesproken dat het merk Corendon gebruikt kan blijven worden voor de hotelgroep en de Turkse luchtvaartactiviteiten die niet in de verkoop meegaan. De Nederlandse vliegmaatschappij, die met drie toestellen vliegt, valt wel in de deal. “Die is onlosmakelijk verbonden met de andere activiteiten.”

Opbrengst

Het is voor Van der Heijden, die eerder topman was bij Thomas Cook, OAD en TUI, niet de eerste keer dat een bedrijf dat hij leidt in een groter geheel valt. Hij stapte zeven jaar geleden als topman bij TUI op, nadat de Nederlandse activiteiten waaronder ook Arke en Holland International vielen, werden samengevoegd met de Europese tak.

“Ik kijk nu niet verder dan de afronding van de succesvolle integratie van Corendon en Triton,” zegt de Amsterdammer, “daarna houdt het voor mij als bestuurder wel op. Bij de samenvoeging van Corendon en Sunweb met de andere activiteiten van Triton (dat ook aast op de Noordse activiteiten van reisgigant Thomas Cook -HS) hoort iemand die de horizon heeft om zo’n combinatie te realiseren. Dat is niet iemand van 59.”

Over de financiële afwikkeling doen de bedrijven geen mededelingen. De huidige aandeelhouders van Corendon investeren een deel van hun opbrengst in de combinatie. “Dat geldt ook voor mij, alhoewel mijn belang bescheiden is.” Uslu blijf bij Corendon betrokken als commissaris van Triton. Ook de eigenaar van Sunweb, Bas Rasker steekt geld in de nieuwe combinatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden