Plus

Zonder geld voor de IJmeerlijn en de Ringlijn komt de bouw van bijna 100.000 woningen in gevaar

De bouw van bijna 100.000 woningen in de regio Amsterdam loopt spaak als de regels van het Nationaal Groeifonds niet worden versoepeld.

Als de IJmeerlijn naar Almere niet wordt gefinancierd, scheelt dat 45.000 woningen. Het afwijzen van de financiering voor het afbouwen van de Ringlijn rond Amsterdam kost nog eens 32.000 woningen, becijferde gedeputeerde Jan de Reus Beeld Rink Hof
Als de IJmeerlijn naar Almere niet wordt gefinancierd, scheelt dat 45.000 woningen. Het afwijzen van de financiering voor het afbouwen van de Ringlijn rond Amsterdam kost nog eens 32.000 woningen, becijferde gedeputeerde Jan de ReusBeeld Rink Hof

Daarvoor waarschuwt gedeputeerde Jan de Reus van de provincie Flevoland namens de Metropoolregio Amsterdam. De miljarden uit het fonds die nodig zijn voor het afbouwen van de metroringlijn rond Amsterdam of de aanleg van een IJmeerlijn naar Almere, zijn doorslaggevend om de woningbouw rond deze steden van de grond te krijgen.

In een brief uit De Reus zijn ongenoegen over de strenge investeringscriteria van het Nationaal Groeifonds, dat vorig jaar werd opgericht om de Nederlandse economie te versterken. Als het Groeifonds vasthoudt aan de huidige rekenmethoden kunnen gewenste uitbreidingsplannen van het metronetwerk niet doorgaan, ten koste van tienduizenden woningen.

In de Metropoolregio Amsterdam (MRA) zijn tot 2040 zeker 250.000 nieuwe woningen nodig om de vraag bij te benen. Maar als de IJmeerlijn naar Almere niet wordt gefinancierd, scheelt dat 45.000 woningen. Het afwijzen van de financiering voor het afbouwen van de Ringlijn rond Amsterdam kost nog eens 32.000 woningen, becijferde De Reus. “Dit betekent dat de MRA zonder Ringlijn en zonder IJmeerverbinding niet kan voldoen aan de met het rijk gemaakte afspraken over de woningbouw,” aldus de gedeputeerde namens de hele MRA-regio.

Modellen

De Reus noemt de modellen die het Groeifonds gebruikt ‘minder geschikt’ voor de projecten Ringlijn en IJmeerlijn. Dit zijn binnenstedelijke projecten, waarvan baten zoals de reistijdwinst die een metrolijn oplevert voor de toekomstige inwoners, niet meegerekend worden. ‘Infrastructuur is niet randvoorwaardelijk voor binnenstedelijke woningbouw,’ oordeelde het Centraal Planbureau (CPB) eerder. De onderzoekers van het CPB suggereerden dat inwoners van Haven-Stad ook de fiets kunnen pakken naar Centraal of Sloterdijk.

Eerder zei ook de Amsterdamse wethouder Egbert de Vries (infrastructuur) al dat het Nationaal Groeifonds, dat zich baseert op berekeningen van het CPB, te weinig oog heeft voor de voordelen van ov-investeringen bij de bouw van een nieuwe woonwijk. Bestuurders uit de MRA hopen dat de criteria van het Groeifonds worden aangepast, zodat beide projecten meer kans maken. Overigens zei De Vries deze week ook dat zijn ambtenaren op sommige ministeries te horen krijgen dat het voltooien van de Ringlijn wel degelijk gewenst is. Als het Groeifonds niet wil betalen, hoopt hij op een bijdrage uit het Mirt-fonds, de investeringspot voor Nederlandse infrastructuur. Dat geld wordt elk najaar verdeeld.

Tweede aanvraagronde

Zowel de aanvraag voor het afbouwen van de Ringlijn (1,7 miljard euro) als die voor de aanleg van de IJmeerlijn (5 miljard euro) wordt later dit jaar ingediend in de tweede aanvraagronde van het Nationaal Groeifonds. “De MRA is het scharnierpunt op het Nederlandse spoornet: door op en rond de spoorring Amsterdam lokaal en regionaal vervoer te scheiden van nationaal en internationaal, komt er ruimte voor meer en beter treinvervoer in alle windrichtingen, zowel nationaal als internationaal,” zegt De Reus. “Heel Nederland heeft daarom baat bij deze schaalsprong. En zonder deze schaalsprong kunnen wij minder woningen bouwen.”

De uitslag van de eerste uitdeelronde van het Nationaal Groeifonds, was voor Amsterdam gemengd positief. Er kwam, onder voorwaarden, 1,5 miljard euro beschikbaar om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp. Maar het afbouwen van de Ringlijn tussen stations Sloterdijk en Centraal werd afgewezen. Terwijl dit voor Amsterdam essentieel is om 45.000 tot 70.000 nieuwe woningen te bouwen in Haven-Stad, een nieuw stadsdeel op de plek waar nu nog veel bedrijven staan. Er wordt ook een aanvraag ingediend om station Amsterdam Zuid van een derde perron en bijbehorende sporen te voorzien.

In Den Haag spraken het CDA en D66 zich eerder al uit als voorstanders van de IJmeerlijn. Die maakt het mogelijk dat op termijn de wijk Almere Pampus gebouwd kan worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden