Amsterdam Bewaar

Zeemijn in IJ belemmert aankomst grote cruiseschepen

Een groot cruiseschip komt aan bij de Passenger Terminal
Een groot cruiseschip komt aan bij de Passenger Terminal © ANP

De zeemijn die eerder dit jaar werd aangetroffen op de bodem van het IJ maakt in april de komst van de grootste cruiseschepen onmogelijk. Voor tenminste drie schepen wordt een andere aankomsthaven gezocht.

Bij aankomst in Amsterdam maken cruiseschepen voorbij de kop van het Java-eiland de draai terug naar de passagiersterminal PTA , zodat ze met hun neus richting het Noordzeekanaal weer klaar liggen voor vertrek. De grootste cruiseschepen varen daarbij het verst door omdat het IJ bij het Java-eiland te smal is om de draai te maken.

Uit voorzorg
Tot aan de plek waar de zeemijn ligt, bij het Oostveer, komen de cruiseschepen niet. Maar hun zware motoren brengen wel veel water in beweging. Uit voorzorg heeft de havenmeester daarom besloten dat zo grote cruiseschepen in april nog niet welkom zijn.

We gaan er vanuit dat er half april een oplossing is voor de zeemijn

Woordvoerder van het Havenbedrijf

Het gaat daarbij in elk geval om de Magnifica van cruiserederij MSC. Die is 294 meter lang. De passagiers zullen in april mogelijk in IJmuiden van boord gaan, of zelfs in Rotterdam - dat is nog niet duidelijk.

Baggerwerkzaamheden
"We verwachten dat er half april een oplossing is voor de zeemijn," zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf. In februari heeft de haven grote cruiseschepen binnengeloodst door ze al eerder in het Noordzeekanaal te laten draaien om ze vervolgens achterstevoren naar de PTA te slepen, maar dat was geen succes.

Een woordvoerder van de gemeente verwacht dat het nog enkele weken gaat duren voordat een oplossing is bedacht voor de zeemijn. Dus mogelijk is het probleem uit de weg geruimd voordat de grootste cruiseschepen Amsterdam weer aandoen.

De zeemijn werd in januari gevonden tijdens baggerwerkzaamheden. In allerijl werd toen zelfs even het Java-eiland afgesloten toen de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) werd ingeschakeld. De 600 kilo zware mijn hing waarschijnlijk ooit onder een Duits watervliegtuig.

Lees ook: Duitse zeemijn in het IJ is weer getraceerd