Amsterdam Bewaar

Woningnood in de stad: waar kan nog worden gebouwd?

Damen Shipyard op het NDSM terrein in Amsterdam-Noord.
Damen Shipyard op het NDSM terrein in Amsterdam-Noord. © Marc Driessen

De woningnood in Amsterdam is hoog. Daarom wil de gemeente door de hele stad duizenden nieuwe huizen bouwen - de plannen zijn vastgelegd in 'Koers 2025'. Wat moet daarvoor wijken?

Op deze kaart verzamelt Het Parool de gebieden binnen Amsterdam waar volgens de gemeente nog gebouwd kan worden. In een dagelijkse serie worden de verschillende locaties beschreven.

Vandaag de laatste aflevering: In Koers 2025 wordt voorgesteld om rond de Kop van de Sloterplas - het gebied achter de boulevard - 500 nieuwe woningen te bouwen, hoewel nog onduidelijk is waar die precies moeten komen. Lees verder: 

Minder groen, meer hoogbouw bij 'het Copacabana van Amsterdam' [+]

Lees ook de eerdere afleveringen uit deze serie, onder andere over Centrumeiland, de NDSM-werf en de Gaasperplas:

1. Amstelglorie

Het plan is om Amstelglorie uit de hoofdgroenstructuur te halen voor mogelijke woningbouw. Dat leverde protest op: tienduizend handtekeningen werden er opgehaald. Lees verder: 

Het stadsleven heeft het groen van de Amstelscheg nodig [+]

2. De Minervahaven

Dat er hier voorlopig geen woningen worden gebouwd, heeft te maken met een convenant dat in 2009 werd gesloten na een ruzie waarbij Cargill - één van de grootste werkgevers in de haven - de stad dreigde te verlaten. Lees verder: 

De Minervahaven valt ten prooi aan het reguliere stadsleven [+]

3. NDSM-werf

Twintig jaar geleden vroeg Hélène Min aan de beheerder van het verwaarloosde NDSM-terrein of ze een ruimte onder de oude scheepshelling mocht gebruiken als atelier. Geen probleem. Nu is de NDSM-werf geoormerkt als plek waar snel resultaat behaald kan worden. Lees verder: 

NDSM-werf wordt na uitbreiding een gewoon stuk stad [+]

4. Centrumeiland

Het college wil begin 2018 beginnen met opspuiten van het eerste eiland. Uiteindelijk moeten drie nieuwe eilanden plaats bieden aan 7900 woningen, waarmee het een van de grootste locaties van Koers 2025 is. Lees verder: 

Slalommen op de jetski langs het nieuwe Centrumeiland [+]

5. Sluisbuurt

Een meerderheid van de gemeenteraad wil dat in Sluisbuurt, de nu nog vrijwel lege kop van Zeeburgereiland, hoogbouw tot 140 meter komt. Hoe ziet de toekomst eruit voor de buurt? Lees verder: 

Torens kunnen het silhouet van de stad verzieken [+]

6. Bedrijventerrein Entrada

Het hoofdkantoor van Kiadis Pharma zit op Entrada, een doodlopend bedrijventerrein waar je terecht komt als je vanaf de buitenring na afslag S111 bij Overamstel naar rechts gaat. Het moet omgetoverd worden tot levendige stadsbuurt. Lees verder: 

Doodlopend bedrijventerrein Entrada is stukje vergeten stad [+]

7. De Nieuwe Meer

Nu nog een populair cruisegebied, in de toekomst een 'metropolitaan park' met 'compacte stedelijke functies'? "Ach, cruisen in een nieuwbouwwijk lijkt me ook wel wat. Met al die jonge vaders." Lees verder: 

In het natuurgebied bij de Nieuwe Meer kunnen alle mannen zichzelf zijn [+]

8. Ouder-Amstel

Tussen de Makro en Amsterdam Arena ligt een terrein van 190 hectare dat grotendeels in handen is van de gemeente Amsterdam en private spelers als NS Vastgoed en Ajax. Het is een terrein waar Ouder-Amstel grote plannen mee heeft. Lees verder: 

Het is even zoeken waar de grond van gemeente Ouder-Amstel begint [+]

9. Gaasperplas

Aan de zuidoever van de Gaasperplas is het uitgestorven op zondagochtend. Het strand is leeg, het water kalm, de fiets- en wandelpaden verlaten. Nu worden de mogelijkheden opnieuw onderzocht om deze oever te bebouwen. Lees verder: 

Zangvogels, nu nog aan de oevers van Zuidoost [+]

10. Kop Kadijken

Manager Bas van een van de drukstbezochte Texaco's van het land staat op de stoep van zijn tankstation en kijkt uit over zijn twaalf pompen. Het regent hard. "Wil de gemeente hier woningbouw? Dat zou niet slim van ze zijn." Lees verder: 

Op de Sarphatistraat staat een van de drukstbezochte Texaco's [+]

11. Sixhaven

Noord verandert snel. Op Overhoeks verrijzen achter de A'DAM Toren nog eens vijf torens, met een hoogte tot 110 meter. Volgens Koers 2025 biedt het gebied rondom jachthaven Sixhaven de mogelijkheid tot de 'uitbouw van het grootstedelijk kerngebied'. Lees verder: 

Noord gaat hard én niet hard genoeg [+]

12. Surinameplein

In Koers 2025 wordt voorgesteld de mogelijkheden voor het Surinameplein weer eens te bekijken: volgens een schatting zou herontwikkeling tweehonderd nieuwe woningen kunnen opleveren. Wordt ook het Belfort Hotel dan eens opgeknapt? Lees verder: 

Eigenaar Belfort Hotel ligt niet wakker van de slechte recensies [+]

13. Damen Shipyard

Zolang het bedrijf in Amsterdam-Noord zit, is hier geen woningbouw mogelijk. Directeur Tjeerd Schulting hoopt een eventuele verhuizing in elk geval zo lang mogelijk uit te stellen. Lees verder: 

De scheepsbouw is in Noord (nog) een springlevende bedrijfstak [+]

14. Tramremise Havenstraat,

Deze remise ligt tussen de Schinkel en het oude Haarlemmermeerstation. Hier worden de GVB-trams onderhouden en gerepareerd. Met potlood zijn wel alvast driehonderd woningen op dit terrein ingetekend. Lees verder: 

Havenstraat is de thuishaven van 125 Amsterdamse trams [+]

15. Amstelkwartier

De nieuwe woonwijk Amstelkwartier wordt razendsnel ontwikkeld. In de volgende fases verdwijnt het bedrijventerrein met de McDonald's en de Gamma, bijvoorbeeld. Maar ook het industrieterrein erachter, tot aan de Ring A10. Lees verder: 

85 meter boven het Amstelkwartier: 'Iemand moet het doen' [+]

16. Westerpark-West

Op de Haarlemmerweg bij het Westerpark, met oude kantoorgebouwen van de Postbank en ING, moeten tussen de 500 en 900 woningen komen. De dochter van de architect is echter niet te spreken over de plannen. Lees verder: 

ING-pand in West wordt fantasieloze doos: 'Sloop het dan maar helemaal' [+]

17. Sloterdijk I

In het uiterste hoekje van bedrijventerrein Sloterdijk I staat een voorziening van het Leger des Heils. "Als dit een gewone wijk wordt, verlaagt dat de drempel om terug te keren naar de samenleving. Nu zitten we nog weggestopt," vertelt zorgcoördinator Gerjanne Mossel. Lees verder: 

Bedrijventerrein Sloterdijk I moet een gewone wijk worden [+]

18. Overamstel

Het gebied rondom station Overamstel gaat de komende jaren op de schop. Zo wordt er onder andere een wandelpromenade langs de Duivendrechtse Vaart aangelegd. Dat heeft gevolgen voor de Veerkampjes. Lees verder: 

De Veerkampjes uit Overamstel moeten plaats maken [+]

19. Van der Kunbuurt

De Van der Kunbuurt is samen met De Omval - onder de naam Amsterdam-Amstelzijde - aangewezen als locatie met ruimte voor 1500 extra woningen. Een toelichting ontbreekt. Lees verder:

De toekomst van de Van der Kunbuurt staat op het spel [+]

20. De Gooiseweg

De verhoging van de Gooiseweg moet afgebroken, waardoor het een normale stadsstraat kan worden. In Koers 2025 staan hier vijftienhonderd woningen ingetekend. Lees verder:

Wordt de Gooiseweg een normale stadsstraat? De kans is klein [+]

21. De Wildemanbuurt

Net als de rest van Osdorp zal ook de Wildemanbuurt veranderen. Dat is ook nodig. Het gemiddelde inkomen in de wijk behoort nu nog tot de laagste van de stad en de werkloosheid is hier groot. Lees verder: 

In Osdorp veranderen de gebouwen, maar blijven de straten hetzelfde [+]

22. Gelderlandplein

In Koers 2025 wordt geschreven dat 'op korte termijn de verbetering van de relatie Zuidas-­Gelderlandplein opgepakt kan worden'. Het nieuwe Gelderlandplein sluit al aan bij de Zuidasallure. Lees verder:

Gelderlandplein is chic 'eiland' tussen vele tinten grijs [+]

24. Westpoort

Het was de bedoeling dat Sporthal Bredius ooit zou worden herbouwd, mogelijk in combinatie met nieuwe woningen, maar dat project kwam nooit van de grond. Nu zijn er plannen voor alleen maar woningen. Lees verder:

Liever een sporthal dan yuppen in de moord-en-brand-buurt [+]

25. Het Marineterrein

De strijd over woningbouw op het Marineterrein moet nog worden gestreden. Dat het nog alle kanten op kan, blijkt uit Koers 2025: daarin wordt rekening gehouden met nul tot veertienhonderd woningen. Lees verder:

Na 350 jaar wordt het Marineterrein teruggegeven aan de stad [+]