PlusNieuws

Winkels, horeca en evenementen over nieuwe lockdown: ‘Dit is geen milde lockdown’

De horeca, winkels en de evenementenbranche zitten enorm in hun maag met de nieuwe ‘milde’ lockdown. Volgens brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland gaat de horeca helemaal niet om acht uur dicht.

Herman Stil
Restaurants bij het Leidseplein in Amsterdam. De horeca moet komende periode sluiten om 20.00 uur.  Beeld ANP
Restaurants bij het Leidseplein in Amsterdam. De horeca moet komende periode sluiten om 20.00 uur.Beeld ANP

“Wij krijgen nu van alle kanten signalen binnen dat ondernemers zich hier niet aan gaan houden,” zegt directeur Dirk Beljaarts van Horeca Nederland (KHN) in reactie op de persconferentie van vrijdagavond. “Wij steunen dat, de grens is bereikt. We kunnen niet aan de regels voldoen.”

De organisatie hoopt dat het kabinet door burgerlijke ongehoorzaamheid en onder druk van maatschappelijke en politieke ophef tot inkeer komt.

“Het kabinet spreekt over een milde lockdown. Maar voor ondernemers die al twintig maanden met dit zwabberende beleid zitten, is dit helemaal niet mild. Dit betekent voor veel bedrijven het einde. Er is de afgelopen dagen al massaal geannuleerd, tot kerst en nieuwjaar toe. Meerdere hotels zitten met annuleringen van gasten nu er geen vertier is.”

De Amsterdamse horeca lijkt minder strijdvaardig dan de brancheorganisatie. “Soms zou ik willen rebelleren,” zegt bijvoorbeeld Nienke van der Veen van café P96 in de Jordaan. “Maar het is je zaak en dus je leven. We willen niet moeten sluiten of om de oren geslagen worden met waarschuwingen. Dus we doen wat van ons verwacht wordt.”

Zeven weken feestdageninkoop

Ook evenementen worden door de kabinetsmaatregelen getroffen. Popzaal Paradiso verschuift de komende drie weken alle concerten waar bezoekers niet kunnen zitten. Mojo doet hetzelfde in Afas Live en Ziggo Dome.

De evenementenbranche is teleurgesteld. “Opnieuw treft het kabinet branches die nauwelijks een rol spelen in de besmettingsgraad,” zegt Riemer Rijpkema van brancheorganisatie CLC-Vecta. “Het is de vraag hoe organisatoren reageren. We zien weer heel veel schade aankomen, groter dan na de vorige maatregelen.”

Winkeliers begrijpen de inperking van de openingstijden niet. “Er komen zeven weken feestdageninkoop aan,” zegt een woordvoerder van winkelbrancheorganisatie Inretail “Wij roepen klanten al tijden op om gespreid te winkelen, bijvoorbeeld aan de randen van de winkeldag. En dan gaat het kabinet de openingstijden beperken. Wij vinden dat niet verstandig.”

Thuisfeestjes

Dat ook nog altijd de controle op QR-codes boven de winkelbranche hangt, is volgens de organisatie ‘onaanvaardbaar’. “Tachtig procent van onze leden geeft aan dat controle onwerkbaar is. De mensen zijn er simpelweg niet. En dat allemaal voor een branche waar 0,7 procent van de besmettingen vandaan komt.”

“Ik snap er niks van,” zegt voorzitter Bart Drenth van MKB Amsterdam. “Je moet winkeltijden juist verléngen zodat je bezoekers beter spreidt. We jagen mensen van een gereguleerde omgeving, met mondkapjes en 1,5 meter afstand naar besmettingshaarden. Pak nu toch eens de thuisfeestjes aan.”

Drenth vreest voor burgerlijke ongehoorzaamheid. “Deze maatregelen zijn zo onbegrijpelijk dat ik me kan voorstellen dat mensen ze willen negeren. Dat is het tegenovergestelde van wat het kabinet zou moeten bereiken.”

Kappersorganisatie Anko is ‘een beetje’ opgelucht dat kappers niet volledig dicht moeten. Maar de avondsluiting zal, met de feestdagen in aantocht, de branche zeker omzet kosten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden