achter de schermen

Willeke Keulen weet al 6 jaar als eerste welke nieuwe zaken openen in de stad

Het Parool bericht dagelijks over nieuwe horeca en winkels in de stad. Wat gaat er open? Waar moet je zijn? Willeke Keulen van de PS-redactie ziet al zes jaar alle hotspots voorbijkomen. 'Conceptstores en ramententjes waren de trend, nu moet alles in een kom.'

In De Pijp opende onlangs biercafé Lagunitas Tapkabinet Beeld Lin Woldendorp

De Parool-rubriek Open loopt al sinds april 2013 en is nu ook online te vinden.
"We wilden met de rubriek in kaart brengen wat er allemaal opengaat in de stad, maar we hadden niet verwacht dat er nog altijd zo veel is om over te schrijven. In het begin moesten we echt op zoek, redacteuren fietsten een andere route naar huis in de hoop op nieuwe winkels of cafés te stuiten. Maar het lukt ons nog steeds om elke dag te berichten over nieuwe plekken, en we kunnen selectief zijn."

De rubriek Open is service aan de lezer. Is service een belangrijk deel van de krant?
"Als krant richten we ons op Amsterdam en met 'Open' en 'Weekendtips' laten we zien dat we weten wat er speelt in de stad. Er gaat zo veel open en er is zo veel aanbod, daar kun je als Amsterdammer behoorlijk in verzuipen. Vaak kom je dan toch weer bij je vertrouwde buurtkroeg om de hoek terecht. Dan is het fijn als de krant zegt: hee, dit is net open, of daar wordt dit georganiseerd. Ga daar eens kijken. Dan ga je even van je gebaande pad. Zo hoorde ik laatst dat een groepje vrouwelijke lezers wekelijks samenkomt in een nieuw eettentje dat wij in de Open hebben gehad. Dat is toch geweldig?"

Hoe wordt de selectie gemaakt?
"Het is natuurlijk altijd veel horeca en winkels, dat aanbod groeit hard en daar lezen mensen graag over. Maar we letten wel op de mix, vijf koffietenten in één week gaat vervelen, dus schrijven we ook wel eens over een nieuwe collegezaal, of zoals laatst over de nieuwe OK lounge van het OLVG."

"Soms past de Open in een thema. Rond sinterklaas hadden we een pepernotenwinkel en met Valentijn zijn er vaak grappige pop-ups. Belangrijk is dat mensen er heen kunnen en dat ook willen. We hebben wel eens een mailtje gehad van een advocatenkantoor dat een nieuwe vestiging ging openen; daar heeft de lezer niet veel aan. En ook een honderdste Kruidvat nemen we niet mee, als er geen interessant verhaal achter zit."

Hoe let je erop dat het geen pr wordt?
"Als je in de krant komt met je nieuwe zaak is het sowieso een beetje reclame, en daar is op zich ook niets mis mee. Wij werken echter niet in opdracht en beslissen zelf of en vooral hoe we iets opschrijven. We zijn kritisch en schrijven niet zomaar alles op wat mensen ons vertellen en slikken niet alle info voor zoete koek."

"Als je langsgaat als iemand net zijn eigen zaak opent, is het merendeel natuurlijk heel enthousiast. De superlatieven vliegen je vaak om de oren. Maar als een restaurant zegt 'kakelverse lokale en biologische producten' te serveren, vragen onze redacteuren wel door. We schrijven het niet zomaar op. Ook willen we het verhaal achter de onderneming horen; het verhaal van de ondernemer. Dat is vaak interessanter om te lezen dan alleen wat je in de zaak kan kopen of eten."

Zijn er meer trends te ontwaren in het aanbod?
"Mensen denken altijd dat ze een super uniek idee hebben bedacht, maar vaak vallen ze wel in een trend. Momenteel wordt alles in een kom geserveerd. Dat begon met de pokébowls en acaïbowls maar nu gaat het ook om ontbijt en lunch. En we komen net uit een ramenhype, want ineens werden er overal ramententen geopend. Een tijd geleden hadden we een explosie aan conceptstores. Wie koffie én T-shirts verkocht sprak al van een conceptstore."

Naast Het Parool zijn er veel blogs die ook aandacht hebben voor nieuwe plekken in de stad.
"Dat merken we wel, ja. Er zijn steeds meer blogs en ook meer pr-bureaus betrokken bij de openingen van restaurants en winkels. Dat heeft wel voor een verschuiving gezorgd, want influencers op sociale media en blogs zijn over het algemeen toch iets minder kritisch en objectief, omdat ze vaak gesponsorde samenwerkingen aangaan. Daardoor krijgen zaakeigenaren meer en meer het idee dat ze mee mogen bepalen wat er in de krant komt."

"Wij houden onze journalistieke werkwijze hoog, blijven objectief en bepalen zelf waarover en hoe we over iets schrijven. 'We zijn een krant, geen advertentieafdeling.' Hoe vaak ik die zin al heb uitgesproken. Niemand dwingt ons positief over iets te schrijven, maar vaak genoeg komen we gewoon leuke verhalen tegen die we met de lezers willen delen."

Heel af en toe, als een zaak dichtgaat, wordt de rubriek Open omgedoopt tot Dicht.
"Dat zijn niet altijd de vrolijkste verhalen, maar als een zaak belangrijk of iconisch was dan verdient de sluiting aandacht. Zo schreven we een een paar jaar terug over een fietswinkel op de Westerstraat, Th.M. Grimminck, die ging sluiten. Je gaat natuurlijk niet elke dag langs de fietsenmaker, dus veel mensen wisten niet dat hij bijna dichtging. De zaak had een buurtfunctie en zat er al 66 jaar. De eigenaar wilde er zelf niet te veel aandacht aan besteden, hij ging geen afscheidsfeest organiseren, maar doordat het in de krant stond kwamen trouwe klanten toch nog even langs om gedag te zeggen. Dat vond hij heel bijzonder."

Een van de nieuwe ramenzaken in de stad: Juku Ramen Beeld Lin Woldendorp
De fietsenzaak is inmiddels dicht Beeld Eva Plevier
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.