Plus

Wil Amsterdam nog wel een cruisebestemming zijn?

Uit protest tegen de nieuwe toeristenbelasting vertrekken cruiserederijen met slaande deuren naar IJmuiden en Rotterdam. Wat meespeelt: eerder ging Amsterdam ook al weinig zachtzinnig om met de cruisebranche.

Beeld anp

1. Kan zo'n cruisetoerist die toeristenbelasting echt niet betalen? 8 euro!
Op zich is dat natuurlijk een klein extra bedrag bovenop een dure cruisevakantie. Toch hebben nu al vier rederijen - MSC, Cruise & Maritime Voyages, Cunard en P&O - in totaal 81 aankomsten geannuleerd. Hun bezwaar: de invoering van de toeristenbelasting kwam pas laat, in november, toen passagiers hun vakantie al lang en breed hadden geboekt. De rederijen vinden dat ze hun gasten die rekening met goed fatsoen niet meer kunnen presenteren.

De gemeente zegt dat al in 2016 en 2017 is aangekondigd dat ook cruisepassagiers dit jaar toeristenbelasting moeten betalen. Maar, zo zeggen de rederijen, het precieze bedrag werd pas in november bekend. En veel cruiseschepen die hun komst nu annuleren, zouden meer dan 24 uur blijven, waardoor ze per persoon 16 euro kwijt waren geweest.

2. Kunnen die rederijen zo'n bedrag niet opbrengen dan?
Misschien wel. Aan de andere kant: op schepen met tweeduizend en soms meer dan drieduizend passagiers gaat het om grote bedragen. Een betere vraag zou zijn: willen ze ervoor opdraaien?

Binnen de gemeente is de gedachte weleens opgekomen dat de rederijen samen Amsterdam een poepie willen laten ruiken, al was het maar opdat andere steden niet op het idee komen om ook zo'n belasting in te stellen. Hoe dan ook, het joeg de rederijen in de gordijnen. MSC zei zich zelfs 'geschoffeerd' te voelen.

3. Een beetje lichtgeraakt, toch?
MSC gaf grif toe dat het moederbedrijf een signaal wilde afgeven. "We voelen ons niet serieus genomen door de Amsterdamse politiek." MSC kan er nog steeds niet over uit dat de cruisebranche wordt aangekeken op de toeristendrukte in de stad. "Wij brengen de kwaliteitstoerist de stad in. Geen rolkoffers, geen mensen die in stegen pissen of hooguit een pizzapunt kopen," zei MSC-directeur Erik Schuffel eerder in deze krant.

De cruisebranche is nog niet vergeten dat toenmalig havenwethouder Kajsa Ollongren in 2016 vanuit het niets en tamelijk bits het vertrek van passagiersterminal PTA uit de binnenstad aankondigde met een verwijzing naar het hoog opgelopen druktedebat. Dat heeft kwaad bloed gezet en dat kan mede verklaren waarom de cruisebranche de toeristenbelasting zo hoog opneemt.

De MSC Splendida komt misschien nooit meer naar de PTA. Beeld ANP

4. Wil Amsterdam eigenlijk wel een cruisehaven zijn?
Die vraag vliegt de cruisebranche geregeld naar de keel. Amsterdam valt niet meer te peilen: wat voor toerisme wil de stad nog wel? De cruisepassagiers die de stad intrekken, vormen volgens PTA hooguit 0,3 procent van alle buitenlandse bezoekers. Ze zijn in goeden doen, rond de 50 en geven 90 euro per dag uit. Als Amsterdam het 'overtoerisme' wil indammen, kan de stad zich beter concentreren op de budgetmaatschappijen die aankomen op Schiphol.

Veel cruisepassagiers komen intussen toch naar Amsterdam, maar dan via IJmuiden en Rotterdam, in touringcars, veel touringcars. Zonder dat Amsterdam toeristenbelasting opstrijkt. De cruisepassagiers moesten 2 miljoen euro toeristenbelasting opbrengen, daarvan valt al acht ton weg door de geannuleerde cruises. Het gevolg is ook minder inkomsten bij de PTA, de haven en leveranciers. Als de toeristen helemaal niet meer komen, loopt de stad nog eens de 90 euro mis die ze per dag besteden.

5. Waar mogen de cruiseschepen in de toekomst aanmeren?
Dat is ook zoiets: niemand die het weet. Toen Ollongren haar besluit bekendmaakte, was er tenminste een alternatief, een nieuwe terminal in de Coenhaven. Een fris begin buiten het drukke centrum was voor de cruisebranche een lonkend perspectief.

Maar toen vorig jaar een nieuw stadsbestuur aantrad volgde weer een opdoffer: de passagiersterminal moest de stad uit maar het overleg met de regio liep al snel op niks uit. Dus wat nu? Wordt het nu toch een plek binnen de gemeentegrens? En waar dan wel? Voor de cruisebranche is het een tergende onzekerheid: Wat wil Amsterdam nou eigenlijk?

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden