Plus

Wie kan nog een auto betalen na 2030?

Wat betekent het voor de autobezitter als Amsterdam al in 2030 tot verboden terrein wordt verklaard voor benzine- en dieselauto's?

Een elektrische auto aan het opladen aan de gracht Beeld Shutterstock

1. Dus mijn volgende auto is elektrisch?
Zou kunnen. Willen we alle 230.000 in Amsterdam geregistreerde auto's tegen in 2030 uitstootvrij hebben, dan moeten we nu wel zo'n beetje beginnen, redeneert de Rai Vereniging, de branchevereniging van de auto-importeurs. Dat zou betekenen dat nogal wat benzineauto's vroegtijdig worden afgedankt. En rond 2030 wil in deze regio niemand ze meer hebben.

2. Dat is wel lastig plannen.
Dat blijft ook zo. In elf jaar kan veel gebeuren. De nu uitgesproken ambities worden pas later in gemeentebeleid gegoten en het kan verkeren. In Rotterdam, dat de afgelopen jaren vooropliep met het weren van oude personenauto's, heeft het vorig jaar aangetreden stadsbestuur besloten de milieuzone weer af te schaffen.

3. Zo'n elektrische auto is schreeuwend duur.
Nu zijn het inderdaad nog vooral de grotere, luxe modellen die elektrisch zijn. Maar in 2030, zo is het streven in het regeerakkoord, moeten alle nieuw verkochte auto's uitstootvrij zijn. Verwacht wordt dat elektrische personenauto's zich rond 2025 qua aanschafprijs kunnen meten met auto's op benzine of diesel en geen extra subsidie meer nodig hebben.

Volgens onderzoeker van elektrisch rijden aan de Technische Universiteit Eindhoven (TUE) Auke Hoekstra zijn elektrische auto's dan zeker goedkoper dan benzineauto's, als je alle kosten meeneemt -de Total Cost of Ownership, dus inclusief afschrijving en onderhoud. "In 2035 zijn uitlaatgassen niet alleen het nieuwe roken. Dan ben je ook nog een patser die zo nodig een dure brandstofauto moet rijden."

4. Maar ik rijd alleen tweedehands!
Nederland is een tweedehandsautoland, zegt de Rai Vereniging. In Nederland worden 2 miljoen gebruikte auto's per jaar verkocht, tegen zo'n 400.000 nieuwe. Niet voor niets noemt wethouder Sharon Dijksma het een voorwaarde dat er een volwassen markt voor elektrische tweedehandsauto's ontstaat, zodat ook de gewone man er een kan betalen.

Maar de branchevereniging betwijfelt of het al in 2030 zover zal zijn. Pas rond 2025 komt er een hele stroom nieuwe elektrische modellen op de markt. "De nieuwe auto's van nu zijn de tweedehandsjes van 2030. Amsterdam is twintig jaar te vroeg."

Hoekstra denkt dat het wel meevalt. "Als iedereen in Europa hetzelfde doet, zijn er allicht te weinig elektrische auto's verkrijgbaar. Maar het zijn steden als Londen, Parijs, Amsterdam en Hamburg die de grootste problemen hebben met luchtkwaliteit en dit soort beleid als eerste adopteren. De tweedehandsmarkt zal beperkt zijn, maar of het nou echt niet voldoende is, vraag ik me af."

5. Het lijkt niet meer de moeite om nog je rijbewijs te halen.
De auto is binnen de stad nu al niet het handigste vervoermiddel. Nog maar een kwart van de verplaatsingen van Amsterdammers gaat per auto. Dat rijbewijs is vooral handig voor bezoek aan familie buiten de stad. Het verschilt overigens wel per stadsdeel. Bewoners van Nieuw-West gaan wel degelijk de helft van de keren met de auto. Een deel van de oplossing ligt in veel meer elektrische deelauto's.

6. Maar de visite moet voortaan dus de trein nemen.
Amsterdam is de hoofdstad: zo gek is het dus niet dat Haagse politici stilstaan bij de vraag of de rest van het land nog wel naar hier kan komen. Ook onderzoeker Hoekstra ziet daar een teer punt. "Dat moet je heel goed geregeld hebben, met P+R-voorzieningen aan de rand van de stad."

Het brengt hem tot de conclusie dat Amsterdam wel erg ambitieus is. Uitstootvrij in 2040 had hij een zwaktebod gevonden, maar misschien was 2035 realistischer geweest. "Maar Dijksma weet ook wel: Je moet 2030 noemen om 2035 te krijgen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden