Amsterdam Bewaar

Wethouder Ollongren: Cruiseterminal moet weg uit binnenstad

De wethouder kan een verhuizing afdwingen. De gemeente is enig aandeelhouder van het Havenbedrijf, dat weer volledig eigenaar is van PTA
De wethouder kan een verhuizing afdwingen. De gemeente is enig aandeelhouder van het Havenbedrijf, dat weer volledig eigenaar is van PTA © ANP

De cruiseterminal moet weg uit de binnenstad, zegt wethouder Kajsa Ollongren. De massa toeristen die vanaf de boot naar Dam en Wallen gaat, zorgt voor te veel drukte in de binnenstad.

Het is een opmerkelijk statement dat Ollongren donderdagmiddag gaf, in het hol van de leeuw nog wel: tijdens het Havendebat, met als publiek de bestuurders van de Amsterdamse Haven en de cruiseterminal op de Piet Heinkade.

Kajsa Ollongren

De wethouder erkent onomwonden dat drukte niet goed is voor de stad

Ze pakt een toeristisch bolwerk aan en schaart zich hiermee achter burgemeester Eberhard van der Laan, die vorige week zei dat fundamentele maatregelen nodig zijn om het drukteprobleem in de stad te beteugelen. Maatregelen die pijn zullen doen.

Toeristenstroom
De verhuizing van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA), waar de enorme cruiseschepen aanmeren, is zo'n maatregel.

Maar wel een 'onvermijdelijke', zegt Ollongren, wethouder Economie en Haven. "De drukte in de stad wordt onder meer veroorzaakt door cruisepassagiers die soms maar voor een halve dag in Amsterdam zijn."

Ze komen met honderden tegelijk van de boot en lopen zo de binnenstad in. Taxi's, kleine en grote bussen komen massaal op de toeristenstroom af, waardoor naast het Muziekgebouw aan 't IJ een onoverzichtelijke mierenhoop ontstaat. "Het past gewoon niet," zegt Ollongren. "De binnenstad moet worden ontlast."

Dat de verhuizing pijn zal doen, weet ze. PTA-directeur René Kouwenberg heeft vaak genoeg gezegd dat rederijen voor Amsterdam kiezen vanwege de centrale ligging van de terminal. Zullen die dan nog wel komen?

Aandeelhouder
Ollongren zal de boze brieven voor lief nemen, zegt ze. "Waar het college kan ingrijpen, doen we het." De D66-wethouder benadrukte in het verleden vooral de economische voordelen van het toerisme. In deze speech erkent ze onomwonden dat drukte niet goed is voor de stad en dat aan groei grenzen zitten.

We krijgen meer vat, de bezoeker wandelt niet meer automatisch het centrum binnen

Kajsa Ollongren, wethouder

De wethouder kan een verhuizing afdwingen. De gemeente is enig aandeelhouder van het Havenbedrijf, dat weer volledig eigenaar is van PTA.

De bijvangst is dat het vertrek van de hoge cruiseschepen van het IJ de aanleg van bruggen naar Amsterdam-Noord makkelijker maakt.

Kleinere groepen
Ollongren laat in het midden waar de terminal dan wel zou moeten komen. In een discussiestuk over de bruggen over het IJ kwamen de Coenhaven, de Nieuwe Houthaven en de Noorder-IJplas als alternatieven voor de terminal naar voren.

De cruisepassagiers zullen dan nog steeds naar de binnenstad gaan, maar dan in kleinere groepen met busjes. Wie alleen naar het Rijks of een diamantair wil, hoeft niet meer via de binnenstad. Ollongren: "We krijgen meer vat, de bezoeker wandelt niet meer automatisch het centrum binnen."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.