Plus

Wethouder Dijksma: 'Uitstootvrij moet ieders streven zijn'

Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) is de gebeten hond omdat ze vanaf 2030 alleen uitstootvrije auto's Amsterdam in wil laten. Zo'n plan is nu nodig, zegt ze, afwachten lost milieuproblemen niet op.

Beeld ANP

Voor staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat Amsterdam een stap te ver door in 2030 uitstootvrij te willen worden. De meerderheid van de Tweede Kamer denkt er net zo over. 'Bizar' of 'Amsterdam voor de happy few' zijn andere reacties. Toch wil wethouder Dijksma door, want de autobranche én politiek Den Haag hebben een groot deel van de plannen al omarmd.

Partijen als Rai Vereniging en BOVAG maken gehakt van uw plan. Steekt dat?
"Ik ben niet van suiker, maar het verbaast mij wel. Ik heb ook nog geen inhoudelijk argument gehoord. Over veel van de afspraken uit mijn plan, bijvoorbeeld wat betreft het bedrijfsmatige vervoer dat goeddeels uitstootvrij moet zijn in 2025, is er al een tijdje overeenstemming met zowel de branche als de staatssecretaris. Over de periode daarna tot 2030 zijn nog geen afspraken gemaakt - dat ligt nog open - en dan mag je als stad uitleggen waar je naartoe wil. Dat staat in dit actieplan. Als je daarmee wacht tot 2025 is het te laat om in 2030 het verschil te maken."

Elektrisch rijden is best duur, een verbod op benzinemotoren maakt de stad toch alleen bereikbaar voor de happy few?
"Dat spreek ik met kracht tegen, en daarom spreek ik de industrie er nu ook op aan om elektrische auto's breed beschikbaar te maken. Ik las dat Volkswagen in 2025 via het merk Seat al met elektrische auto's komt met een nieuwprijs vanaf 22.500 euro. Ook is het heel belangrijk dat de occasionmarkt voor elektrische auto's op gang komt. We hebben nog bijna 11 jaar! Autobezitters hoeven zich geen zorgen te maken: Amsterdam wil een schone maar ook een sociale stad zijn."Onlangs zijn de regels voor milieuzones landelijk eindelijk gelijk getrokken.

Dreigt Amsterdam hiermee nu weer voor verwarring te zorgen na 2025?
"Nee, want in de keuzes die staatssecretaris Stientje van Veldhoven de gemeenten aanbiedt, zitten ook mogelijkheden voor zero-emissie­gebieden na 2025. Wij kiezen wat bij onze stad past en kijken graag alvast wat verder."

Het bedrijfsleven kan op financiële steun rekenen bij de overgang naar uitstootvrij via subsidies. Komen die er ook voor particulieren?
"Dat is goed mogelijk. Eerst gaan we alle maatregelen uit dit actieplan netjes afzonderlijk aan de stad voorleggen voor inspraak. Daarna kijken we of alle eisen haalbaar zijn en voor welke groepen dit problematisch wordt. We kennen nu ook al ontheffingen voor voertuigen die toch in de bestaande milieuzone moeten zijn en Amsterdam heeft al eens met een opkoopregeling gewerkt. Uitstootvrij in 2030 is voor mij heel nadrukkelijk een streven. De voorwaarden zijn betaalbaarheid en haalbaarheid. Het is geen wet, maar een actieplan."

Dus een aannemer van buiten Amsterdam die hier moet zijn, blijft hoe dan ook welkom?
"Ja, we laten hen er niet alleen voor staan. Als elektrisch rijden hoe dan ook onhaalbaar blijkt en die timmerman uit Enschede heeft hier een klus, dan moeten er mogelijkheden zijn. We gaan helpen om dingen anders te organiseren. Deze aankondiging is de openingszet van de discussie."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden