Amsterdam Bewaar

Wetenschap: 'merkkleding maakt slimmer'

Collectie van Frans Molenaar. Foto ANP
Collectie van Frans Molenaar. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Merkbewuste vrouwen die gaan solliciteren of een belangrijk examen moeten afleggen, kunnen maar beter hun duurste kleding uit de kast trekken. Zij voelen zich dan zelfverzekerder en kunnen ook beter nadenken. Dat blijkt uit onderzoek waarvan de Vrije Universiteit in Amsterdam de resultaten dinsdag bekendmaakte.

De onderzoekers vroegen tachtig vrouwen hetzelfde zwarte colbert te dragen tijdens het invullen van een vragenlijst en het oplossen van een aantal logische, taalkundige en wiskundige problemen. Aan de helft van de vrouwen vertelden zij dat het colbert van het merk G-star was, de rest kreeg te horen dat het van de markt afkomstig was.

Vrouwen die een 'merkcolbert' droegen, rapporteerden een hoger zelfvertrouwen. Dat effect was vooral sterk bij materialistische vrouwen, die ook veel merkbewuster zijn. Die groep bleek bovendien beter te presteren bij het oplossen van de puzzels.

Dat merken invloed kunnen hebben op het zelfbeeld van mensen, was al langer bekend. Maar dat zij ook invloed kunnen hebben op cognitieve prestaties, was nog niet eerder aangetoond, aldus universitair docent Ivar Vermeulen, die het onderzoek begeleidde. (ANP)