Westtangent lijn 369 laat op zich wachten

De bouw van de nieuwe buslijn Westtangent loopt flinke vertraging op. Daardoor zal de versnelling van de verbinding tussen Sloterdijk en Schiphol langer op zich laten wachten.

Buslijn 69 wordt vervangen door een snelle HOV-lijn, die deels over vrijliggende busbanen zal rijden. De frequentie gaat omhoog naar acht bussen per uur. De reis tussen Sloterdijk en Schiphol wordt dan zo'n tien minuten korter.Beeld Marc Driessen

Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) in een brief aan de gemeenteraad. De ­nieuwe buslijn 369, onderdeel van het snelle R-Netwerk in de regio Amsterdam-Amstelland, moet in de plaats komen van de bestaande GVB-lijn 69.

De lijn wordt omgebouwd tot een zogeheten Hoogwaardige Openbaarvervoerverbinding (HOV), door op delen van het traject vrijliggende busbanen te bouwen met minder haltes. Ook worden de bushaltes ruimer en gaat de frequentie omhoog naar acht bussen per uur. Al met al zouden reizigers tussen Sloterdijk en Schiphol tien minuten eerder op de luchthaven kunnen arriveren.

Niet genoeg personeel
Door geblunder bij de planning van het project zal de openstelling in december 2019 echter niet worden gehaald, zo blijkt uit de brief van Dijksma. De aannemer die belangrijke onderdelen van het werk uitvoert, heeft besloten het laatste deel van de werkzaamheden, die ter hoogte van het Osdorpplein, niet op zich te nemen, terwijl dit wel de verwachting was.

De aannemer zegt niet genoeg personeel en materieel beschikbaar te hebben voor de klus. Daardoor moet de gemeente het project opnieuw aanbesteden, wat voor grote vertraging zorgt. De werkzaamheden zouden ongeveer een jaar in beslag nemen. Dijksma zegt te zullen proberen of de nieuwe aan­nemer het tempo wat kan opvoeren.

Dubbeldeksbussen
HOV-buslijnen zijn de laatste jaren steeds populairder in de Vervoersregio Amsterdam, een bestuurlijk vehikel waarin Amsterdam en veertien omliggende gemeenten samenwerken. Een nieuwe busbaan is in veel gevallen stukken goedkoper dan een nieuwe tram- of metrolijn.

En nu de meeste nieuwe bussen elektrisch worden aangedreven en steeds meer passagiers kunnen vervoeren, verdwijnen de voordelen van trams en metro's in hoog tempo. Ook IJburg zal de komende jaren ontlast worden met een extra HOV-buslijn naast tram 26. Voor de HOV-verbinding tussen de Zuidas en Haarlem worden zelfs dubbeldeksbussen ingezet.

Ook noodzakelijke bouwwerkzaamheden in de Haarlemmermeer lopen vertraging op. De komende maanden wordt bekeken wanneer de lijn in gebruik kan worden genomen. De vertraging biedt wel de mogelijkheid om de start van lijn 369 te laten samenvallen met de komst van nieuwe elektrische bussen. De huidige bus 69 blijft rijden tot de nieuwe HOV-lijn in gebruik wordt genomen.

Beeld Gemeente Amsterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden