PlusReportage

Weer lange rijen op Schiphol – en dan moet de zomer nog beginnen

Ondanks de vele geannuleerde vluchten moesten reizigers op Schiphol vanwege de grote vakantiedrukte en het personeelsgebrek gedurende het hele weekend lang wachten. Voor de incheckbalies bleven de rijen extreem lang. De gevreesde totale chaos bleef evenwel uit.

Bo Broek en Paul Vugts
Het is inmiddels een bekend beeld: eindeloze rijen op Schiphol, waarin niet iedereen uiteindelijk zijn vlucht zal halen. Beeld Joris van Gennip
Het is inmiddels een bekend beeld: eindeloze rijen op Schiphol, waarin niet iedereen uiteindelijk zijn vlucht zal halen.Beeld Joris van Gennip

De rij voor de beveiligingspoortjes slingert reizigers het hele weekend twee keer langs vertrekterminals 1 en 2. Uit de luidsprekers galmen voortdurend de excuses van de luchthaven voor de ‘langere wachttijden wegens vakantiedrukte en personeelstekort’. Marechaussees en Schipholmedewerkers proberen iedereen de goede kant uit te sturen. Een medewerker die de rijen zo goed en zo kwaad als het gaat begeleidt, merkt op dat het de hele vakantieweek niet zó druk was. De brandweer deelt buiten flesjes water uit aan de wachtenden, die langzaam maar gestaag richting hun gate schuifelen.

Extra vroeg gekomen

In de rijen leven de bij topdrukte gebruikelijke zorgen. Ga ik mijn vlucht wel halen? Gáát mijn vliegtuig wel? Veel reizigers zijn extra vroeg gekomen, maar dat is nog geen garantie voor succes. Sommigen staan 2,5 uur in de rij voordat ze nét hun vlucht halen, anderen redden het niet.

Filip Starcevic (22) staat al ‘zeker een uur’ in de rij, zegt hij. Over nog eens een uur vertrekt zijn vlucht naar Zürich, waar hij woont. “Ik hoop dat ik het ga halen,” zegt hij – maar het wordt penibel: “Mij is verteld dat de hele rij ruim anderhalf uur duurt.”

Veerle Platvoet (29) sms’t vanuit het vliegtuig dat ze in totaal 2,5 uur in de rij heeft gestaan en haar vlucht op het nippertje heeft gehaald. ‘Ik denk veel mensen bij mij in de rij niet, er waren een paar die eerder dan ik moesten vliegen.’

Personeelstekorten

Door de coronapandemie heeft de luchthaven veel last van grote personeelstekorten. Medewerkers raakten hun baan kwijt doordat er bijna twee jaar lang minder werd gevlogen, niet iedereen is teruggekeerd toen dat kon. Zowel in de beveiliging, onder de bagageafhandelaars als onder het vliegpersoneel van de maatschappijen zijn grote tekorten.

Ondertussen willen velen in de meivakantie op reis, en dat zette al de hele week extra druk op het huidige personeel. Dat het in het weekend niet beter zou worden, stond tevoren vast, al bleef de gevreesde totale chaos uit.

KLM had aangekondigd dit weekend zeker 47 vluchten te annuleren, en verzocht reizigers die nog wel konden vliegen in elk geval ruim op tijd naar de luchthaven te komen. Een servicemedewerker stelt vast dat de vroegkomers juist ook weer bijdragen aan de drukte. Reizigers met grote haast en die met alle tijd staan door elkaar in de rijen.

Andere luchtvaartmaatschappijen dan KLM waren minder bereid in te leveren om de drukte te beteugelen. Transavia en Corendon hevelden enkele vluchten over naar Rotterdam The Hague Airport, maar de meeste andere vliegtuigmaatschappijen wilden doorvliegen volgens plan.

Schandalig

De internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA had het tevoren al schandalig genoemd dat Schiphol maatschappijen vroeg vluchten te schrappen om de drukte enigszins te dempen. De belangenbehartiger stelde wel te begrijpen dat Schiphol momenteel last heeft van personeelstekorten, maar onderstreepte dat maatschappijen niet voor niets havengelden betalen aan de luchthaven.

Het streven van Schiphol het aantal reizigers op zondag met 5800 passagiers te beperken, slaagde daardoor niet, ondanks overleg tot in de late zaterdagavond. Op zaterdag vertrokken ongeveer 60.000 passagiers, op zondag zijn dat er zo’n 70.000. Als gekeken wordt naar alle binnenkomende en vertrekkende passagiers, dus inclusief overstappers, dan gaat het om aantallen van 190.000 en 170.000. Zowel zaterdag als zondag was de ergste drukte aan het einde van de middag voorbij.

“We roeien met de riemen die we hebben en zetten alles op alles om mensen met vakantie te laten gaan,” stelt een woordvoerder van het vliegveld. Ook in de drukste uren van de zondag ‘loopt het redelijk door’. Schiphol erkent dat de situatie ‘erg vervelend voor reizigers’ is, maar sluit niet uit dat de luchthaven dit jaar vaker maatschappijen zal vragen vluchten te schrappen.

Zowel onder medewerkers als onder reizigers leven dit weekend zorgen over de zomer. Hoe moet Schiphol de zomervakanties in goede banen leiden als niet is te verwachten dat er de komende maanden veel personeel bijkomt? Dat medewerkers zo boos zijn om hun schamele beloning dat ze net het werk nog neerlegden, zal nieuwelingen niet lokken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden