Uitleg

Waarom wordt bij storm gewoon over Amsterdam gevlogen?

Windkracht tien en toch komen er vliegtuigen pal over Amsterdam. Hoe zit dat?

Herman Stil
null Beeld ANP
Beeld ANP

Storm Eunice houdt flink huis in het vliegverkeer. Op Schiphol zijn honderden vluchten geschrapt of worden omgeleid. Toch starten en landen er nog steeds toestellen. In het laatste geval komen ze duidelijk zichtbaar pal over Amsterdam.

Vliegtuigen moeten altijd tegen de wind in landen en opstijgen. Bij matige wind kunnen ze behoorlijk wat zijwind verdragen, maar zodra het gaat stormen worden die toleranties veel kleiner.

Ook bij Eunice is er geen andere mogelijkheid dan pal tegen de wind in te landen of op te stijgen. Omdat de wind nu ruwweg uit het zuidwesten komt, moeten toestellen dus in die richting naar Schiphol vliegen. Dat kan dan niet anders dan pal over Amsterdam-Noord, de binnenstad en Amsterdam-Zuid, naar de Oostbaan en Kaagbaan van Schiphol.

Is dat niet gevaarlijk?

Vliegtuigen kunnen nog met veel tegenwind landen, alhoewel dat met name voor de inzittenden best een hobbelige vlucht wordt.

Om ervoor te zorgen dat het toestel goed op koers blijft, wordt de stuwkracht van de motoren automatisch aangepast aan de windsterkte, via de zogeheten autothrottle. Het gegier van motoren dat nu goed hoorbaar is, wordt veroorzaakt door die autothrottle. Bij sterke tegenwind wordt automatisch gas bijgegeven om tegen een windvlaag op te boksen. Als de tegenwind plots wegvalt, wordt gas bijgegeven om er voor te zorgen dat er voldoende luchtstroming over de vleugels blijft komen zodat het toestel niet te sterk daalt. Bij rustig weer kan veel geleidelijker - en stiller - worden aangevlogen.

Overigens hebben de vliegers altijd de hand op de gashendels zodat ze direct kunnen ingrijpen.

Kan er nog wel geland worden?

Stormweer levert spectaculaire beelden op van landende vliegtuigen. Als de wind niet helemaal recht over de landingsbaan komt, moeten de piloten toch de neus in de wind houden zodat het lijkt alsof het toestel de baan mist. Pas vlak voor de landing wordt het toestel dan alsnog rechtgetrokken waardoor het lijkt alsof het vliegtuig scheef aankomt.

Het komt volgens vliegersvereniging VNV bij stormachtig weer wel vaker voor dat de vliegers toch besluiten de landing niet door te zetten als het te onstuimig wordt. Dan maken ze een zogeheten doorstart over de landingsbaan om het via een ruime bocht opnieuw te proberen.

Vrijdagmiddag moest onder meer een toestel van Easyjet zo’n 'go-around’ maken. Aan het begin van vrijdagavond moest een toestel van Air France na een doorstart zelfs terugkeren naar vertrekplek Parijs. Ook week een toestel van TUI uit Gran Canaria vrijdagavond uit van Groningen naar Schiphol.

Wanneer wordt het vliegverkeer stilgelegd?

Volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is er geen reden het vliegverkeer te staken. Wel is de capaciteit van Schiphol sterk verlaagd. Bij westerstorm zijn twee banen in gebruik, vrijdag de Oostbaan voor landen en de Kaagbaan voor starten. Deze liggen beide ruwweg in de heersende windrichting.

Als het vanwege de windsterkte niet langer mogelijk is om twee banen van Schiphol tegelijk te gebruiken, moet afwisselend gestart en geland worden op dezelfde baan. Vrijdag gebeurde dit enige tijd met de Buitenveldertbaan (met vliegverkeer over Amstelveen. Buitenveldert en Zuidoost). Daardoor kunnen er nog minder vliegtuigen op Schiphol starten en landen.

Maar mag dat wel, over de binnenstad vliegen?

Jazeker, dat gebeurt vaker, ook als het niet stormt. In tijden van grote drukte komt het voor dat de vliegroutes over de stad worden gebruikt, altijd voor landingen. Daarvoor zijn geen beperkingen.

In de jaren negentig van de vorige eeuw bestond wel het zogeheten ‘Herenakkoord’ tussen aandeelhouder Amsterdam en Schiphol, waarin was vastgelegd dat hoogstens 2 procent van alle vluchten over de binnenstad mocht plaatsvinden. De rest moest over de Amsterdamse buitenwijken en buurgemeenten geleid worden. Toen dat uitkwam, werd er snel een streep door die afspraak gehaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden