Amsterdam Bewaar

Waar andere winkels sluiten, opent Specsavers nieuwe zaken

Specsavers schakelde eerder dit jaar komiek John Cleese in om zijn brillen in een reclamespot te promoten
Specsavers schakelde eerder dit jaar komiek John Cleese in om zijn brillen in een reclamespot te promoten © Specsavers

Waar de meeste winkels rennend uit de winkelstraat verdwijnen, opent brillenketen Specsavers de komende maanden 15 nieuwe vestigingen in Nederland, waarvan 'meerdere' in Groot-Amsterdam.

Specsavers wil zijn 122 vestigingen de komende 12 maanden uitbreiden naar 135 zaken en in drie jaar doorgroeien naar 150 vestigingern.

"In de grote steden zijn we nog ondervertegenwoordigd," zegt Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland. "In Amsterdam en Den Haag is nog volop ruimte voor groei." Dit najaar opent Specsavers een vestiging in winkelcentrum Oostpoort.

Daarnaast schuift de keten bestaande vestigingen naar betere plekken. "De winkelleegstand biedt ons grote kansen. In de Ferdinand Bolstraat zaten we in een betrekkelijk klein pand. Nu zitten we groter en op een betere locatie. In Amstelveen en Osdorp zitten we nu beter in de loop."

De keten richt zich ook op verdere groei op middelgrote steden en dorpen. Specsavers trekt circa vijf miljoen euro uit voor de plannen, inclusief  investeringen van individuele franchisenemers.

In Amsterdam en Den Haag is nog volop ruimte voor groei

Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland

Winkelleegstand
De Britse opticien profiteert daarmee van de grote winkelleegstand en de dalende winkelhuren om flink uit te breiden. "Het is natuurlijk niet mooi dat V&D verdwijnt en er modezaken en elektronicawinkels over de kop gaan. Ook wij merken dat aan de hoeveelheid mensen die door de winkelstraat lopen. Maar het biedt ons grote mogelijkheden."

In tegenstelling tot veel andere winkels, modeketens en elektronicawinkels voorop, hoeven opticiens zich niet zo bang te maken over verkopen via internet. Voor een bril, contactlens of hoorapparaat blijft een meting noodzakelijk.Door de vergrijzing neemt de vraag naar brillen, contactlenzen en hoortoestellen toe."

Bakermat
Ook met de uitbreiding blijft Specsavers in Nederland de nummer vier, achter Pearle (300 winkels), Hans Anders (250) en Eyewish (165). Naar eigen zeggen is het met een marktaandeel van 20 procent de nummer twee. "Met de uitbreiding willen we in drie jaar doorgroeien naar een aandeel van 25 tot 30 procent."

Specsavers Nederland zette het afgelopen gebroken boekjaar 2015/16 127 miljoen euro om. Nederland is na bakermat Groot-Brittannië en Australië de derde markt voor de brillenketen, die in het afgelopen boekjaar in totaal 2,6 miljard euro omzette. Het op kanaaleiland Guernsey gevestigde familiebedrijf maakt geen winstcijfers bekend.