Amsterdam Bewaar

VVD en D66 oneens over uitbreiding Uilenstede

De VVD is tegen de uitbreiding van Uilenstede, omdat de woningen pal onder de vliegroute van Schiphol komen.
De VVD is tegen de uitbreiding van Uilenstede, omdat de woningen pal onder de vliegroute van Schiphol komen. © ANP

Een knetterende ruzie dinsdagavond in de Tweede Kamer tussen regeringspartijen VVD en D66 over de komst van 2500 nieuwe studentenwoningen in Uilenstede. De VVD is daar fel tegen, omdat die pal onder de vliegroute van Schiphol komen. "We moeten Schiphol niet op slot zetten."

Amstelveen wil 2500 studentenwoningen bouwen op kantorenterrein Kronenburg, pal onder de vliegroutes van Schiphol. Om die reden werden de plannen eerder door luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen verboden. De VVD is het daar mee eens, zo bleek dinsdagavond tijdens een kamerdebat over vliegveiligheid.

"Bouwen onder aanvliegroutes en veel mensen toevoegen aan de klagers moeten we niet doen," aldus Dijkstra. "Dan creëer je alleen maar nieuwe klagers en komt er straks een partij die zegt dat we de Buitenveldertbaan maar helemaal moeten sluiten. We willen Schiphol niet op slot zetten. Je moet zelfs mensen weghalen daar als dat niet in het belang van Schiphol is."

Maas
Amstelveen lijkt inmiddels een maas in de regels te hebben gevonden. Juist dinsdagavond werd bekend dat de gemeente in Kronenburg meewerkt aan de komst van studentenhotel Academic Hotel met 500 kamers van het bedrijf Student Experience. Omdat het om een hotelformule gaat en niet om huisvesting waar studenten permanent wonen, kan daar volgens de bouwregels rondom Schiphol niks tegen worden gedaan.

Regeringspartijen D66 en CDA zien niets in een bouwverbod onder vliegroutes. "Kunnen klagers van de toekomst niet zelf bepalen waar ze willen wonen en waarover ze willen klagen," reageert het voormalig Amsterdamse D66-raadslid Jan Paternotte. "Er wonen al jaren mensen in Uilenstede, moeten we die dan nu gaan evacueren?

"Waarom kunnen er in Amstelveen geen studenten bij komen die vooral 's nachts thuis zijn, als er niet of weinig vliegtuigen zijn. Er staan in Kronenburg wel shortstay en hotels waar mensen mogen overnachten, maar studenten mogen niet?"

Eén van de grootste opgaven in Nederland is de oplossing van de woningnood. Dan moet je ook naar dit soort locaties krijgen.

PvdA-kamerlid Gijs van Dijk.

Woningnood
Ook de oppositie begrijpt de houding van VVD niet. "Eén van de grootste opgaven in Nederland is de oplossing van de woningnood," aldus PvdA-kamerlid Gijs van Dijk. "Dan moet je ook naar dit soort locaties krijgen. Gaat groei van Schiphol dan voor?"

Volgens Dijkstra wel. "Schiphol is niet zomaar een luchthaven bij Amsterdam, maar van belang voor heel Nederland. Schiphol zit al aan zijn grenzen, we gaan toch niet onze nationale luchthaven nog verder inklemmen. Zowel de Onderzoeksraad voor Veiligheid als de Inspectie Leefomgeving en Transport adviseren tegen woningen onder vliegroutes. Er zijn genoeg andere mooie plekken om te wonen."

Van Dijk vermoedt nog andere redenen voor het VVD-standpunt: "Ik krijg het gevoel dat de VVD het gemunt heeft op Amsterdam, misschien komt dat wel door het college dat er nu zit." Dat beaamt Dijkstra. "Er zit een links college, ik ben benieuwd wat ze van plan zijn met Schiphol. Ik hoor verregaande dingen. Kom maar op."

Bouwverbod
Dijkstra gaat met zijn bouwverbod ook lijnrecht in tegen het door zijn eigen partij gedomineerde college van Amstelveen en VVD-wethouder Herbert Raat (Luchtvaart) die juist doorgaat met de bouwplannen. Dijkstra: "Schiphol is van groter belang dan wat een wethouder in een bepaalde plaats wil."

Het Amstelveense college besloot dinsdag ook om niet meer mee te werken aan nieuwe hotels of kantoren op Kronenburg, met uitzondering van het studentenhotel, om de gehoopte ontwikkeling van studentenhuisvesting niet te frustreren. De afgelopen anderhalf jaar zijn er al drie hotels in het gebied gekomen.

Reactie minister

Minister Van Nieuwenhuizen wilde zich nog niet aan het probleem branden. "Het gat tussen 25 woningen die in Kronenburg zijn toegestaan en de 2500 die Amstelveen wil, is niet te overbruggen. We moeten het groepsrisico niet te laten toenemen en Schiphol niet op slot zetten.

We hebben het plan voorgelegd aan de Omgevingsraad Schiphol, dat wachten we af en pas daarna gaan we met elkaar de balans opmaken. Bovendien heeft Amstelveen bezwaar aangetekend, die procedure loopt en wacht ik af."