PlusPunt voor punt

Vraag om minimumprijs voor vliegtickets vooral politiek gebaar

Dat de vraag naar vliegtickets door de coronacrisis behoorlijk is afgenomen, moet er niet toe leiden dat deze tegen ‘dumpprijzen’ worden verkocht, vinden coalitiepartijen D66 en ChristenUnie. Is dat een oprechte angst, of een politieke zet?

Toestellen van Easyjet en Ryanair op de luchthaven van Milaan MalpensaBeeld EPA

Wat is er aan de hand?

D66 en de ChristenUnie denken dat luchtvaartmaatschappijen de komende tijd hun prijzen zullen dumpen, om toch maar zo veel mogelijk lege stoelen te vullen. Daarom moet er volgens hen een minimumprijs komen: van rond de 35 euro - inclusief alle heffingen kost een vliegreis dan minimaal 70 euro. Onder meer GroenLinks en het CDA lijken daar ook wel voor te voelen, zodat een Kamermeerderheid in het verschiet ligt.

“Iedereen snapt dat het eigenlijk niet kan om voor een tientje naar Thessaloniki te vliegen,” zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte. “Met een eerlijke minimumprijs voor vliegen, krijgt ook de trein een eerlijke kans.”

Hoe groot is de kans op dumpprijzen?

Stuntprijzen zijn lokkertjes om mensen tot boekingen te bewegen. De instapprijs voor een vlucht naar de tweede stad van Griekenland ligt nu op 39 euro voor een enkele reis. 

Maar wie wil boeken - Transavia start in juli weer met vluchten - ziet al snel dat die prijs pas op 1 november - als het winterseizoen start - voorhanden is. En dat blijft niet zo. Wie wacht met boeken, zal snel zien dat de instapprijs voor die vlucht op 1 november omhoog gaat.

Boekingssystemen in de luchtvaart werken zo dat afhankelijk van de (verwachte) animo op het moment van boeken, het moment van reizen en de beschikbaarheid van stoelen, prijzen razendsnel fluctueren - soms is dat secondenwerk.

Stuntprijzen van een tientje, twintig of dertig euro gelden door de bank genomen vooral bij prijsacties en dan nog voor een heel beperkt aantal stoelen, vaak niet meer dan vier in een vliegtuig met plek voor 189 reizigers. Of om minder dan 1000 tickets bij een Europese prijsactie met 100.000 of 200.000 tickets.

Gaan maatschappijen inderdaad extra stunten?

De aanname dat luchtvaartmaatschappijen nu flink gaan stunten met prijzen is uit de lucht gegrepen. De komende maanden zetten ze vooral hun netwerk weer op poten. Maar het aantal vluchten per bestemming zal nog uiterst beperkt zijn. 

Zo verwacht Easyjet deze zomer 68 procent van haar bestemmingen weer aan te vliegen, maar in een vele lagere frequentie zodat de capaciteit maar 30 procent zal zijn van wat die normaal is. Met een lage capaciteit is er simpelweg geen reden met stuntprijzen het onderste uit de kan halen; de weinige vluchten raken toch wel gevuld.

Bovendien staan cash-inkomsten nu bovenaan het wensenlijstje bij maatschappijen. Onder de kostprijs stoelen verkopen, vergroot hun financiële problemen alleen maar.

Hoe werkt zo’n minimumprijs?

Dat is de vraag. De Oostenrijkse regering besloot eerder dat een vliegticket niet minder mag kosten dan de belastingen en heffingen die erover worden betaald. Maar dat voorschrift geldt alleen voor Austrian Airlines, als voorwaarde voor staatssteun. 

KLM en Transavia, die in Nederland op de nominatie staan voor overheidshulp, zijn niet direct maatschappijen die aan prijsdumping doen - laat staan tientjesprijzen hanteren. Maatschappijen die daar - terecht of onterecht - mee worden geassocieerd, zoals Ryanair of Wizz Air zijn niet Nederlands en ontvangen ook geen staatssteun. En buiten steunpakketten om als overheid minimumprijzen opleggen, staat op gespannen voet met Europese regels die waken voor marktverstoring.

Waarom doen D66 en ChristenUnie dit voorstel dan toch?

Het voorstel heeft natuurlijk ook een partijpolitieke achtergrond. Nog maar negen maanden en het is verkiezingstijd. De luchtvaart zal in de komende Kamerverkiezingen een prominente rol spelen, gezien de discussie over de groei van Schiphol en de opening van Lelystad. 

D66 en Christenunie zijn in de coalitie de partijen die het meest sceptisch staan tegenover die luchtvaartplannen. Met een voorstel voor minimum vliegprijzen benadrukken ze dat nog maar eens voor de buitenwereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden