Binnenland Bewaar

Voorrang voor stillere en schonere vliegtuigen op Schiphol

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil kijken of stillere en schonere vliegtuigen voorrang kunnen krijgen op Schiphol
Minister Cora van Nieuwenhuizen wil kijken of stillere en schonere vliegtuigen voorrang kunnen krijgen op Schiphol © ANP

Het kabinet gaat kijken of landingsrechten op Schiphol in de toekomst bij voorkeur aan maatschappijen gegeven kunnen worden die met relatief stille en schone toestellen vliegen.

Dat  beloofde minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) donderdagmiddag in overleg met de Tweede Kamer.

"Ons streven is landingsrechten in de toekomst toe te wijzen aan stillere en schonere vliegtuigen," aldus Van Nieuwenhuizen. "Ik wil daar goed naar kijken voor na 2020, om de hinder zo veel mogelijk te beperken en te stimuleren dat vliegtuigen stiller worden. We zijn gebonden aan Europese regels, maar Brussel heeft eigenlijk dezelfde doelstellingen."

Beloning
Luchtvaartmaatschappijen vragen al langer naar een beloning voor de miljarden euro's die ze investeren in het vervangen van oudere lawaaimakers door nieuwe toestellen. Zo is KLM bijna klaar met de vervanging van haar oude Fokkers door Embraers, die 20 procent stiller en zuiniger zijn en met de invoering van de Dreamliner. Easyjet vliegt sinds kort met de nieuwe stillere A320Neo naar Schiphol.

Tijdens het overleg met de Kamer herhaalde Van Nieuwenhuizen te willen stoppen met het huidige overlegstelsel in de Omgevingsraad Schiphol. "Elk stelsel wordt uiteindelijk een stolsel. Dat is ook hier aan de hand en we moeten kijken hoe dingen beter en anders kunnen. Het Aldersoverleg heeft zijn waarde gehad, maar als zoveel mensen ontevreden zijn, waaronder de Kamer, dan moeten we veranderen."

Een groot deel van de Kamer is het daar roerend mee eens. "De huidige manier van eindeloos en oeverloos polderen werkt niet meer," aldus VVD-kamerlid Remco Dijkstra. "Niemand is er blij mee, behalve misschien de heer Alders. Die tafels zijn over de datum. Er zijn 60 bewonersgroepen, instituten op zich, dat is niet meer slagvaardig. Het moet moderner, bijvoorbeeld via inspraak op internet."

CDA-kamerlid Mustafa Amhaouch waarschuwde wel voor al te drastische veranderingen in het overleg. "Het moet anders, maar we moeten het poldermodel niet zomaar overboord gooien en alle bewoners wegzetten als klagers."

Lelystad
Een deel van de Tweede Kamer voelt voor uitstel van de opening van Lelystad Airport, totdat een broodnodige nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim is gemaakt.

Maar Van Nieuwenhuizen laat zich niet opjagen. "Ik neem pas een besluit over Lelystad als alle feiten op tafel liggen. En dat is nu nog niet het geval."

Dat geldt ook voor besluiten over verdere groei van Schiphol. "Ook daar moeten we zorgen dat alle gegevens op orde zijn. We zijn ervan doordrongen dat we ons geen enkele fout meer kunnen veroorloven, we moeten beslissingen nemen op basis van de gegevens."

Herziening van het luchtruim moet er volgens Van Nieuwenhuizen toe leiden dat vliegtuigen niet kilometers lang relatief laag over Nederland moeten vliegen, zoals het geval is bij Lelystad.

"Wat mij betreft is het een voorwaarde dat bij de herindeling de situatie in het luchtruim verbetert en dat we van de laagvliegroutes naar Lelystad af zijn. Dat geldt dan ook voor vergelijkbare vliegroutes rondom Schiphol. Vliegtuigen moeten zo lang mogelijk zo hoog mogelijk vliegen en woonkernen mijden."