Plus

Voorbarig? RAI en Ziggo Dome azen al op Songfestival

Hij heeft nog geen noot gezongen op het Eurovisie Songfestival, maar de Nederlandse Duncan Laurence is topfavoriet. Dat het winnende land de volgende editie organiseert, weten ze bij de RAI en Ziggo Dome maar al te goed. 'Het staat met potlood in de agenda.'

De editie van 2018 vond plaats in Lissabon Beeld ANP

Pas dinsdag betreedt Duncan Laurence voor het eerst namens Nederland het Eurovisiepodium in Tel Aviv. Voor een besloten repetitie. De finale is nog twee weken weg. Toch denken Nederlandse concertzalen en zalencomplexen nu al na over de organisatie van het Songfestival van volgend jaar.

Een kwestie die pas werkelijk actueel is als het Duncan Laurence lukt om met zijn gedragen ballade Arcade het festival te winnen. Dat zou voor Nederland de eerste zege in 44 jaar betekenen. Maar de internationale wedkantoren zien in de 25-jarige zanger tijden de grote kanshebber op plek 1. Concurrenten als Rusland, Zweden en Italië volgen op grote afstand.

Om die reden is de organiserende Nederlandse omroep, de AvroTros, al 'voorzichtig de mogelijkheden aan het aftasten' voor een Songfestival in ons land. Draaiboeken - opgesteld door de overkoepelende European Broadcasting Union (EBU) - liggen al klaar voor het binnen een jaar op poten zetten van het festival, waarvan de finale wereldwijd 200 miljoen tv-kijkers trekt.

Bidboek
Volgens een standaardprocedure van de EBU mogen steden straks een bidboek indienen waarin ze kandidatuur toelichten. De Europese en de nationale omroep maken vervolgens de keuze. Het belangrijkste deel van het voorstel behelst de showlocatie, een zaal die op zijn minst 10.000 bezoekers kan huisvesten, plus de delegaties van 42 deelnemende landen en een kleine 2000 journalisten.

Een rondgang langs verschillende grote Nederlandse concertzalen leert dat de RAI Amsterdam, de Ziggo Dome, de IJsselhallen in Zwolle, Ahoy in Rotterdam en het Maastrichtse MECC alle graag het Songfestival willen onderbrengen.

Mede doordat het Songfestival meestal voor de hoofdstad pleegt te kiezen in een land dat voor die tijd lang niet heeft gewonnen, lijkt Amsterdam de eerste optie. In Israel had Jeruzalem aanvankelijk de voorkeur tot religieuze protesten de organisatie deden uitwijken naar Tel Aviv.

Erekwestie
Met zijn glanzende reputatie als clubhuis van internationale sterren lijkt de Ziggo Dome op voorhand zeer kansrijk. Ziggo Dome-directeur Danny Damman laat geen misverstand bestaan over zijn intenties. "We zouden het Songfestival dolgraag huisvesten,'' zegt hij. "Het is zo'n aansprekend evenement. In alle eerlijkheid: ik heb de Songfestivalperiode al in potlood in de agenda gezet.''

Damman noemt het binnenhalen van het Eurovisie-spektakel 'een erekwestie.' Er is, zoals hij het formuleert, wel 'een maar'. "Voor het Songfestival heeft de organisatie de zaal vier weken nodig. In die periode staan bij ons nog geen concerten gepland, maar er zijn wel opties genomen. Als het nodig is, zal ik artiesten vragen of er een andere datum mogelijk is.''

Een ander obstakel zijn de noodzakelijke faciliteiten naast de concertzaal zelf. "Inderdaad, wij hebben momenteel niet voldoende kleedkamers voor 42 afzonderlijke landen,'' zegt Damman. "Maar dat is op te lossen. Naast ons hebben de we de Arena en iets verderop de Afas live. We kunnen capaciteit lenen of zelfs iets bijbouwen.''

Concurrentie binnen de stad zal er komen van RAI Amsterdam, kondigt manager Rik Hoogendoorn aan. "We zouden het festival supergraag willen huisvesten. Binnen de ring is de RAI de ultieme locatie voor zo'n evenement. Met een eigen hotel naast de deur en alle ruimte voor de bijbehorende feestjes.''

Enthousiast
De Amsterdamse kandidaten zien zich gesterkt door de toespraak van burgemeester Femke Halsema tijdens het voorbereidingsevenement Eurovision in Concert, in april in de Afas Live. 'We heten u allen volgend jaar graag welkom in Amsterdam voor het festival zelf,' sprak ze tot de verzamelde delegaties en Eurovisie-verslaggevers. Damman: "Ik heb dat nieuwsbericht over haar uitspraken wel van 40 mensen doorgestuurd gekregen. Positief natuurlijk dat zij enthousiast is.''

Een woordvoerder van de Gemeente meldt nu 'het even bij deze woorden van de burgemeester te laten' en voor een officiële reactie 'eerst de uitslag van het Songfestival af te wachten'.

Toch hebben de woorden van Halsema grote betekenis. Een stad die het Eurovisiecircus wil binnenhalen, verklaart zich bereid tot een forse investering. Het gemeentebestuur van Lissabon trok afgelopen jaar 5 miljoen euro uit. Stockholm in 2016 het dubbele. Is dat terug te verdienen? Van de verkochte toegangskaartjes - ook voor de generale repetities worden tickets verkocht, waardoor de opbrengsten aardig oplopen - gaat de winst immers niet terug naar de stad of eventueel subsidiërende landelijke overheid.

Toch meldde het gemeentebestuur van Stockholm na het optellen van alle verkochte hotelbedden, horecabonnetjes en toeristenbelastingen dat de stad uiteindelijk 25 miljoen euro verdiende.

De vraag is daarbij uiteraard in hoeverre Amsterdam, een maand voordat ook wedstrijden voor het EK Voetbal naar de stad komen, zit te wachten op een invasie van in totaal zo'n 40.000 Songfestivalfans.

Concurrentie uit Zwolle, Maastricht en Rotterdam

Ook zalencomplexen elders in het land stellen alvast hun kandidatuur voor de Songfestival-organisatie van 2020. Ahoy in Rotterdam, net als de Ziggo Dome al eens gastheer van de Euopese MTV Awards, wil graag, zegt directeur Jolanda Jansen.

"We hebben stiekem in de agenda gekeken en met wat kunst en vliegwerk zou het moeten lukken,'' zegt ze. Ze wijst op de ruime ervaring van het voormalig Sportpaleis, waar in 2007 de junioreditie van het Eurovisie Songfestival werd gehouden. "Verder hebben we als voordeel dat we heel veel ruimtes rondom de grote zaal kunnen bieden. Alles kan bij ons onder één dak plaatsvinden.''

Ook manager Willem Uitentuis van de IJsselhallen in Zwolle gaat een poging doen het festival binnen te halen. "We hebben eind april tot half mei zelfs al in optie staan.''

Directeur Rob van de Wiel van het MECC in Maastricht denkt vanwege de historische achtergrond van de stad een sterke troef in handen te hebben voor aantrekken van het Europese muziekfeest. "In 1992 werd hier het Verdrag van Maastricht getekend. Het fundament onder het Europa van nu. Ik geloof er in dat het festival daarom naar onze stad komt. Sterker: ik droom er al een beetje van.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.