PlusReportage

Voor ’t eerst in Zuidoost: leren programmeren in de voorjaarsvakantie

Het is voorjaarsvakantie, maar voor 45 basisschoolkinderen in Zuidoost betekent dat niet alleen maar buiten spelen. Ze doen mee aan een ‘bootcamp’ programmeren. ‘Ik denk dat hier de nieuwe baas van Facebook tussen zit.’

Digiboot­camp op de Holendrecht-school in Zuidoost. Beeld Jakob Van Vliet

Soms lijkt het net een gewone woensdagmiddag, in de gymzaal van de­ ­Holendrechtschool. De achtjarige ­Alvani, die van gamen houdt ‘maar niet van schietspelletjes’, moet geblinddoekt de elfjarige Jennaïsa aantikken. “Buiten spelen blijft eigenlijk het leukste,” zegt Jennaïsa.

Samen met 43 andere kinderen uit Zuidoost besteden zij vier dagen van hun voorjaarsvakantie aan een ‘bootcamp’ programmeren. Het mag zo ­heten, omdat de kinderen acht uur per dag programmeren, uiteraard afgewisseld met de nodige speelpauzes en gymlessen.

Taco’s vangen

Het bootcamp wordt verzorgd door de Brede School Zuidoost, in samenwerking met Bomberbot, dat zes jaar geleden door de Colombiaanse Cristian Bello (30) is opgericht. Met zijn ­bedrijf wil hij kinderen in minder ontwikkelde landen leren programmeren. “Ik besloot om in Nederland te beginnen, omdat dit juist een sterk ontwikkeld land is.”

Hij zorgt er met de juiste software en trainingen voor dat basisschoolleraren voldoende uitgerust zijn om hun leerlingen te leren programmeren. Ook organiseerde hij al 150 codeercursussen – ‘kampen’, noemt hij ze zelf – door het hele land heen.

“Maar daar komen vooral kinderen van welvarende ouders op af. Deze week geven we voor het eerst zo’n cursus aan kinderen uit minder geprivilegieerde gezinnen.” Het bootcamp wordt dan ook gratis aangeboden.

De bedenkers willen specifiek Zuidoost digitaal geletterd maken. “In Zuidoost hebben mensen soms geen computer,” zegt partnershipmanager Sjoera Buurma. “Er heerst hier soms het beeld dat je enkel als arts of advocaat veel geld gaat verdienen.” Ook vakdocenten in het stadsdeel gaan met de hulp van Bomberbot programmeerles geven.

Op de derde dag van het bootcamp kunnen de kinderen voor het eerst met hun eigen spelletjes spelen, ­variërend van pingpong tot doolhofspelletjes, of vormen van Tetris. Zo heeft Alvani een spel geprogrammeerd waarbij je taco’s moet vangen met een mandje. De elfjarige Jayden had in eerste instantie ook zo’n spelletje bedacht, met appels. “Maar die heb ik vervangen door pizza’s, want die vind ik lekkerder.”

Instructeur Max de Kroon (26), afgestudeerd in bedrijfskunde, heeft hem daarbij geholpen. “Het is heel leuk om zelf iets te kunnen maken,” zegt hij. “Ik heb handige vrienden die hun ­eigen huis hebben gebouwd. Dat zou ik nooit kunnen, maar ik ben dan weer goed op de computer.”

Alleen een iPad

Mede-instructeur Piet van den Reek (22), student politicologie, benadrukt hoe belangrijk het is om kinderen vroeg te enthousiasmeren. “Als zo’n bootcamp had bestaan toen ik jonger was, was ik waarschijnlijk ook de technische kant opgegaan.” Hij heeft goede hoop voor de groep die hij ­begeleidt: “Ik denk dat hier wel een van de nieuwe Facebookbazen tussen zit.”

Volgens De Kroon wordt programmeren een groter deel van ons leven. “Als je niet weet hoe je daarmee om moet gaan, word je er een gevolg van. Dan heb je er geen invloed meer op.”

Hoe snel het kan gaan, merkt hij zelf ook: sommige kinderen zijn de computer al ontwend. “Ze zitten enkel op hun telefoon, of hebben thuis geen computer maar alleen een iPad. En dat terwijl ik nog niet eens begrijp waarom ze allemaal op TikTok zitten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden