VOC-schip bij Scheepvaartmuseum krijgt opknapbeurt: ‘We pompen doorlopend water weg’
De replica van het VOC-schip Amsterdam ligt vanaf september even niet op z’n plek naast het Scheepvaartmuseum. De Amsterdam heeft een onderhoudsbeurt nodig, en gaat daarom het dok in. Een naamgenoot, de clipper Stad Amsterdam, neemt een deel van de tijd de honneurs waar.
Nemo, het Scheepvaartmuseum en zeker ook het De Amsterdam: ze bepalen het aanzien van het gebied ten oosten van Amsterdam Centraal. Maar dat aanzicht ziet er vanaf september vijf maanden anders uit, want De Amsterdam, een replica van het gelijknamige VOC-schip dat in 1749 op de Noordzee verging, is nodig toe aan een opknapbeurt.
“Dat doen we eens in de tien jaar. In 2011 gebeurde het voor het laatst,” vertelt marketingadviseur Frank Bouwman van het Scheepvaartmuseum. “Dit keer is het echt noodzakelijk, we pompen iedere acht minuten water weg uit het schip.”
De lijst met reparaties is lang. Masten zijn toe aan vervanging, het schip moet worden geschilderd en gelakt en, niet onbelangrijk, opnieuw waterdicht worden gemaakt - ook wel gebreeuwd. “Met name onder water moet het nodige gebeuren,” zegt Bouwman. “Daarom gaat hij naar een droogdok.”
Korte reis
Gelukkig hoeft De Amsterdam niet al te ver te reizen: de opknapbeurt vindt plaats in Amsterdam Noord, bij Damen Shipyards. Sleepboten pikken de replica in de nacht van 6 op 7 september op bij het Scheepvaartmuseum. Van daaruit vertrekt het schip langs Centraal, richting Noord.
Het gat dat De Amsterdam achterlaat, wordt een deel van de tijd ingevuld door een naamgenoot: de clipper Stad Amsterdam. De 76 meter lange driemaster - geïnspireerd op een koopvaardijschip, maar geen replica - meert van 12 september 2020 tot en met eind maart 2021 aan. Ook de Stad Amsterdam is te bezoeken, maar is net iets minder dagen geopend dan de iets oudere naamgenoot.
Crowdfunding
Het Scheepvaartmuseum hoest het grootste deel van de reparatiekosten zelf op, maar daarmee zijn ze er nog niet. Vandaar dat er een crowdfunding is opgezet, om ook de laatste, nog benodigde 50.000 euro binnen te halen.