Vliegtuigen krijgen weer brandstof op Schiphol

Luchthaven Schiphol werd vrijdagavond opnieuw getroffen door een storing in de brandstoftoevoer. Na anderhalf uur was de storing opgelost, waardoor er geen sprake was van een herhaling van twee weken terug, toen ­tienduizenden reizigers werden ­gedupeerd.

Beeld Ramon van Flymen/ANP

Tegen de NOS zei een woordvoerder van de luchthaven dat vier tot zes vluchten niet konden vertrekken. Daarmee bleven ongeveer duizend mensen achter op de luchthaven. De Schipholwebsite meldde zo’n tien vluchten die geannuleerd waren, vooral korte vluchten binnen Europa.

Het vliegverkeer raakte anderhalf uur verstoord door een storing in de brandstoftoevoer. Even na 20.00 uur begon de storing, rond 21.30 uur waren de problemen opgelost. Wat de oorzaak van de storing was, is nog onduidelijk.

De meeste geplande vluchten konden gewoon vertrekken, zei een woordvoerder. Voor vrijwel alle vluchten meldde de Schipholwebsite wel een vertraging, veelal van één tot twee uur.

Schiphol hield ‘s nachts twee startbanen open om vertraagde vluchten de mogelijkheid te geven te vertrekken. De Inspectie Leefomgeving en Transport had een ontheffing verleend voor gebruik van de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan.

Op woensdag 24 juli ontstonden op Schiphol grote problemen door een storing bij Aircraft Fuel Supply (AFS), dat verantwoordelijk is voor de brandstofvoorziening op de luchthaven. Tal van vliegtuigen konden toen geen brandstof tanken, met vertragingen en annuleringen als gevolg. Tienduizenden reizigers werden gedupeerd.

Onderzoek

Ook de dagen erna kampte het vliegverkeer nog met vertragingen en werden in totaal honderd vluchten van diverse vliegmaatschappijen geannuleerd. AFS kon gisteravond nog niet zeggen of het om eenzelfde soort storing gaat als op 24 juli. Onderzoeksinstituut TNO doet onderzoek naar die storing. De onderzoekers moeten proberen te achterhalen wat er precies is misgegaan.

AFS is namens KLM/Air France en de op Schiphol vertegenwoordigde brandstofleveranciers verantwoordelijk voor de ontvangst, behandeling, coördinatie en distributie van kerosine. Via pijpleidingen vanuit Amsterdam en Rotterdam wordt de kerosine richting Schiphol getransporteerd. Tot 1999 vond de aanvoer van kerosine met schepen plaats. AFS zorgt er nu voor dat de kerosine via ondergrondse leidingen op Schiphol naar alle plekken wordt gepompt, waar de vliegtuigmaatschappijen de kerosine kunnen aftanken.

Over de storing van 24 juli zei AFS eerder dat er ‘technische storing in de elektrische voeding’ van de kerosine-installaties was. De oorzaak van die storing is nog niet bekend, het gevolg wel: uit voorzorg schakelde het hele systeem zichzelf uit. Het AFS-systeem raakte toen op meerdere plekken beschadigd door die noodstop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden