Plus Achtergrond

Vijf jaar Marktkantine: ‘We zijn op zoek naar een nieuwe locatie’

De Marktkantine viert het vijfjarig bestaan. De tien haalt de tijdelijke club niet op de Jan van Galenstraat want het huurcontract stopt in 2020. Eelko Anceaux en Leonardo Belloni gaan door zolang het kan. ‘Heeft iemand nog een leuk pand?’

Op 6 april draaide Carl Cox in De Marktkantine voor een uitverkocht huis. Beeld Tim Buiting

“De ratten renden hier door de gangen en de paddenstoelen groeiden achter de bars,” herinnert cultureel ondernemer Eelko Anceaux zich. De voormalige discotheek en theater Marcanti, oorspronkelijk neergezet als verenigings­gebouw voor marktkooplui, had altijd al zijn ­belangstelling. “In 2010 liet iemand me weten dat het weer leegstond en toen ben ik er direct achteraan gegaan. Ik wist meteen dat ik hier iets groots mee wilde doen.”

In eerste instantie zagen zowel de eigenaar van het pand als de gemeente weinig in zijn plannen. “Iedereen zei: willen we niet, doen we niet.” Slopen was het doel, en dan woningbouw, maar rond 2014 lag die markt vrijwel stil. ­Afwachten zou de ratten nog meer ruimte geven. Anceaux peuterde met zijn compagnon, horecaondernemer Leonardo Belloni, een huurcontract voor vijf jaar los. “Het was voor ­iedereen beter als er eindelijk weer iets met het pand zou gebeuren.”

Boem boem boem

De eerste vijf jaar van De Marktkantine zijn volgens Anceaux (59) en Belloni (39) een succes. De clubavonden die ze organiseren zijn populair, de feesten zijn vaak genoeg uitverkocht. Bedrijven als Adidas, Vice en Tommy Hilfiger hielden in het voormalige theater hun eigen evenementen, de gemeente Amsterdam kwam met regelmaat langs voor borrels en lezingen. Femke ­Halsema koos de locatie zelfs voor de Nieuwjaarsreceptie.

In de beginfase van De Marktkantine pakten Anceaux en Belloni het bewust niet meteen groots aan. Ze begonnen met losse evenementenvergunningen en in de eerste maand was er alleen theater. Anceaux: “Daar was ik heel blij mee, een goede start. Daardoor was het niet meteen naar de buurt van, er komt weer iets met boem boem boem.”

Natuurlijk gingen de eerste vijf jaar van De Marktkantine niet zonder vallen en opstaan. In het begin was het zoeken en bijsturen, zegt ­Anceaux. Gaandeweg beseften de twee dat De Marktkantine echt grote namen nodig had om de ruimtes vol te krijgen. “Toen zijn we meer nadruk gaan leggen op groots en breed programmeren. We kunnen wel ‘kwaliteitsavonden’ hebben waar dan honderd mensen op af komen en waarvan je kan zeggen dat het muzikaal vooruitstrevend was en de sfeer heel erg goed, maar wat heeft dat voor zin als het lijkt alsof er niemand was.”

Carl Cox

Op den duur zijn Belloni en Anceaux zich ­bewuster geworden van de potentie van het pand en wat dit voor de programmering betekent. Er wordt nog steeds een podium geboden aan lokale en opkomende artiesten, en diversiteit blijft een belangrijk uitgangspunt, maar het gebouw vraagt om topartiesten, zien de twee nu in. Na lang onderhandelen lukte het dit jaar om de wereldberoemde Britse techno-dj Carl Cox te boeken. Alle tweeduizend kaarten waren ­binnen de kortste keren uitverkocht.

Komende zaterdag wordt eenzelfde aantal ­bezoekers verwacht op het jubileumfeestje. ­Gewoonlijk komen bezoekers bijna allemaal op de fiets; volgens Anceaux en Belloni komt 80 procent uit Amsterdam. “Maar iedereen is welkom in De Marktkantine. We hebben geen uitstraling van: ik moet me moeilijk hip aankleden, anders word ik misschien geweigerd. We kunnen ons wel gaan richten op een extreem coole doelgroep, maar als je anderen probeert na te doen of te graag ergens bij wilt horen, prikken mensen daar snel doorheen,” zegt Belloni.

Hoewel de ‘5 year anniversary party’ tegen de verwachting in geen afscheidsfeest is, beseffen Anceaux en Belloni dat het einde van hun ­concept op deze locatie in zicht is. Toenemende woningnood en stijgende huurprijzen maken het voor clubs moeilijker in het centrum van de stad te blijven. Dat is niet per se een probleem, vinden ze. “Je moet niet vergeten dat zo’n vijftien jaar geleden, toen dit nog de Marcanti was, dit ook nog de buitenkant van de stad was. Zelfs toen wij begonnen in 2014 was dit nog een beetje een vergeten hoek, nu schuurt het tegen randje centrum aan,” zegt Belloni. “Wij willen ook niet in die toeristenvibe van het centrum zitten, we willen dat mensen bewust hier naartoe komen.”

Als de mogelijkheid zich voordoet, zouden de initiatiefnemers het concept van De Marktkantine graag voortzetten. “Ik zou bij deze graag een oproep willen doen aan iedereen die een leuk pand heeft, mail ons of bel ons op,” zegt ­Anceaux met een knipoog. De zoektocht naar een ander pand heeft geen enorme haast, ze mogen nog tot eind 2020 blijven. Voor een nieuwe locatie is de belangrijkste voorwaarde dat deze van aanzienlijk formaat moet zijn. “Een leuke en gezellige club voor vijfhonderd man doen we niet meer, met alle respect, maar hoe wij dit runnen, dat kun je niet klein aanpakken.”

5 year anniversary party, zaterdag 28 september, 22.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden