Victor Everhardt: ‘De problemen van Amsterdam hebben door de omvang een enorme aantrekkingskracht op mij.’

Plus Interview

Victor Everhardt: een wethouder die niet vies is van een compromis

Victor Everhardt: ‘De problemen van Amsterdam hebben door de omvang een enorme aantrekkingskracht op mij.’ Beeld Lin Woldendorp

Met Victor Everhardt als wethouder Financiën krijgt de stad een beroeps-bestuurder in plaats van een boekhouder. ‘Minister Hoeksta is ook een jurist, maar hij kan uitstekend op de schatkist passen.’

Luisteren. Aanhoren. Teruggeven. Het zijn termen die, gevraagd naar zijn bestuursstijl, vaak voorbij komen in het antwoord van Victor Everhardt (51), tijdens het kennismakingsgesprek met Het Parool. Het is een opvallend contrast met zijn voorganger Udo Kock, die 11 september opstapte. De woedeaanvallen van Kock waren legendarisch op het stadhuis, met Everhardt kiest D66 voor een wethouder die niet vies is van een compromis.

In september stapte Kock op vanwege een verschil in inzicht om de toekomst van de noodlijdende vuilverbranding AEB. In zijn vijf jaren als wethouder vervulde Kock een belangrijke taak: hij centraliseerde het stadsbestuur en bracht orde aan in de notoir ondoorzichtige financiën. Het leverde jaarlijks tientallen miljoenen euro’s extra bestedingsruimte op en eindelijk een transparante begroting. Keerzijde was dat Kock vaak meningsverschillen had met ambtenaren of de overige coalitiepartijen. 

Naast negen jaar bestuurlijke ervaring in het stadhuis van Utrecht, is de open houding van Everhardt een belangrijke reden dat hij nu wordt voorgedragen door D66 voor de wethouderspost.

Betonnen jungle

Victor Everhardt werd geboren in de omgeving van Arnhem en groeide op als jongste in een groot ondernemersgezin. Een dubbele studie (rechten en geschiedenis) bracht hem naar Utrecht, waar hij nog steeds woont met zijn partner en drie kinderen in Oog in Al, aan de westkant van de stad. 

Na voor diverse ministeries te hebben gewerkt als ambtenaar, en vier jaar als voorzitter van de Commissie Jeugd van het Trimbos-instituut, begon hij in 2010 als wethouder van Utrecht. Hij kreeg het dossier renovatie Stationsgebied, een vastgoedproject dat lamgeslagen was door de economische crisis. “Echt zo’n onderwerp dat je met twee handen moet vastpakken, heerlijk.”

Het stationsgebied was een betonnen jungle die na zes uur ’s avonds uitgestorven was. Inmiddels is het gebied veranderd in een drukke woonwijk naast Utrecht Centraal. “Voor mij was in Utrecht een fase aangebroken van opleveren en afmaken. In Amsterdam zie ik nieuwe uitdagingen, grootstedelijke problemen die ik herken uit Utrecht, maar die door de omvang een enorme aantrekkingskracht op mij hebben. Daarom heb ik een sollicitatiebrief gestuurd.”

In 2014 werd hij ook eerste locoburgemeester, in 2017 verving hij enkele maanden de zieke burgemeester Jan van Zanen. Het leerde hem breed naar de stad te kijken. “De dilemma’s die Amsterdam heeft, lijken op die van de overige grote drie steden in Nederland, en op veel steden wereldwijd. Hoe houd je het leven in de stad betaalbaar? En hoe zorg je ervoor dat het historische centrum leefbaar blijft?”

Amsterdam lijkt hem een uitdaging, juist vanwege hoofdpijndossiers als AEB. Daar lijkt hij naar uit te kijken. “De uitdaging is om een private partij te vinden waardoor we het financiële risico kunnen minimaliseren.”

Onvoorspelbaarheid

De portefeuille Financiën is nieuw voor hem. Maar met zijn gebrek aan financiële kennis valt het wel mee, vindt hij zelf. “Negen jaar wethouder, dat betekent dus negen keer de cyclus van begroting en verantwoording doorakkeren. En de notoire onvoorspelbaarheid van de rijksbijdrage is in Utrecht net zo’n groot probleem voor de Amsterdamse stadsfinanciën.”

Bovendien, zegt hij: “Minister Wopke Hoeksta is ook een jurist, maar hij kan uitstekend op de schatkist passen.”

In de gemeenteraad zijn enorme politieke tegenstellingen, maar Amsterdam staat politiek gezien niet stil, zegt hij. De stad zet juist enorme stappen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Everhardt is dan ook van plan om daar vanuit zijn portefeuille aan bij te dragen, bijvoorbeeld in zijn hoedanigheid als aandeelhouder van de haven en Schiphol.

“Schiphol is een banenmotor en dat is prachtig. Maar het is wel bijna 2020. Het zou mooi zijn voor heel Nederland als Schiphol vijf stappen harder gaat lopen op het gebied van de duurzaamheid en reductie van de geluidsoverlast,” zegt hij. “De hele maatschappij is ermee bezig, Schiphol en de luchtvaartbranche dus ook. Moeilijk, maar het moet wel gebeuren. Anders kunnen we het niet meer over groei hebben.” Zelfs een serieuze waarschuwing gaat bij Everhardt gepaard met een complimentje.

Op één onderwerp is hij wel onbuigzaam, en dat is zijn beslissing om met zijn gezin in Utrecht te blijven wonen voor die tweeënhalf jaar dat de termijn nog duurt. “Het treintje is snel genomen, hoeveel treinen per uur gaan er wel niet naar Utrecht? Als je in een grote stad woont, heb je ook reistijd. Ik ga mijn twee kinderen die op de middelbare school zitten in deze levensfase niet verplaatsen.”

Reacties

Femke Roosma, GroenLinks: “Everhardt is een open en toegankelijk persoon en een progressieve, sociale D66’er. Hij heeft zich hard ingezet voor de experimenten met regelluwe bijstand, en dat past volgens mij uitstekend bij dit college.”

Annabel Nanninga, Forum voor Democratie: “Lekkere binnenkomer als bestuurder, beleid uitvoeren waarvan je in je eigen woonomgeving de gevolgen niet ervaart. Niet chic.”

Paul Wevers, voorzitter ondernemersvereniging Oram: “We hebben visie en beleid nodig op de economische groei van de toekomst van de Metropoolregio. Werkgelegenheid niet alleen voor hoogopgeleiden, maar ook voor praktisch opgeleiden.”

Bart Drenth, voorzitter MKB Amsterdam: “Utrecht-West is natuurlijk eigenlijk ook Amsterdam.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden