Amsterdam Bewaar

Vervolgonderzoek naar kabelbaan over het IJ

Vervolgonderzoek naar kabelbaan over het IJ
© Stichting IJbaan

Er komt een vervolgonderzoek naar de mogelijkheid van een kabelbaanverbinding over het IJ. De gemeente betaalt mee.

Het college heeft dan gekozen voor bruggen - de Javabrug in 2020, daarna een brug vanaf het Stenen Hoofd - maar het plan voor een kabelbaan over het IJ is ook nog niet van tafel.

De gemeente draagt 12.500 euro bij aan een vervolgonderzoek naar een kabelbaantracé dat de NDSM-werf verbindt met de Houthaven en metrostation Isolatorweg. Ook door de Vervoersregio Amsterdam wordt 12.500 euro bijgedragen aan het onderzoek.

De 'IJbaan' zou een vorm van openbaar vervoer kunnen zijn in Haven-Stad, het project van de gemeente waarbij de havenactiviteiten binnen de Ring na 2025 plaatsmaken voor 40.000 tot 70.000 woningen.

Schetsontwerp
Eind dit jaar hopen Bas Dekker en Wim Wessels van Stichting IJbaan de resultaten van het in totaal 250.000 euro kostende onderzoek te presenteren. Dan moet er naast een technisch onderbouwd schetsontwerp - dat duidelijk maakt hoe de kabelbaan in het stedelijk landschap past - ook een sluitende businesscase liggen.

Ook het Havenbedrijf neemt deel aan het project, net als private partijen, waaronder Arcadis, UNstudio, Heren2, Zadelhoff Beheer en VDL Groep.

"Dit vervolgonderzoek is echt een fantastische stap," zegt Dekker, die samen met Wessels al sinds 2015 bezig is met de kabelbaan. "Wij zagen de kansen van een kabelbaan natuurlijk al langer, maar het is mooi dat we dit nu met deze coalition of the willing inhoudelijk verder gaan uitwerken."

Sprong over het IJ
In het kader van 'Sprong over het IJ', de gemeentelijke zoektocht naar nieuwe oeververbindingen, dienden Dekker en Wessels al in 2015 een plan in voor een kabelbaan. Het zou geen skilift of toeristenattractie moeten worden, maar een vorm van openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld in Londen, Koblenz en Caracas.

In eerste instantie werd het plan door de gemeente als 'kansrijk' gekwalificeerd, maar uiteindelijk werden alleen bruggen, tunnels en extra veren onderzocht.

Daarom crowdfundden Dekker en Wessels vorig jaar 20.000 euro bij elkaar om onderzoeksbureau Arcadis een quickscan te laten uitvoeren. Volgens dat bureau zou de aanleg van een baan vanwege de relatief lage kosten (iets meer dan 100 miljoen euro) en hoge vervoerwaarde een 'no brainer' moeten zijn.

Kritische memo
Dat de gemeente nu meebetaalt aan een vervolgonderzoek is opvallend, want in een memo over de quickscan was de projectgroep Sprong over het IJ vorige maand kritisch. De investerings- en beheerkosten zouden te laag en de opbrengsten te hoog worden ingeschat. Ook zou het vervoermiddel niet meer reizigers trekken dan een matig bezette buslijn.

Toch vindt de gemeente het 'als aanvulling op het ov-netwerk tussen Zaanstad en Sloterdijk' nu interessant genoeg voor verder onderzoek.

Lees ook: Een kabelbaan over het IJ: het hoeft geen droom te blijven