Nieuws

Vervoerregio wil strengere regels voor onderwijs en leaserijders

De ov-studentenkaart zou tijdens de ochtendspits niet geldig moeten zijn en het rijk moet de fiscale regels voor de leaseauto strenger maken. Zo slibben wegen en het openbaar vervoer na de zomer niet weer dicht.

Metrostation Zuid in April.  Beeld Jean-Pierre Jans
Metrostation Zuid in April.Beeld Jean-Pierre Jans

Dat zegt directeur Thea de Vries van de Vervoerregio Amsterdam, het samenwerkingsverband van vijftien gemeenten rond de stad. Zij zegt dat het aantal reizigers in het ov langzaam weer begint toe te nemen. “We willen niet terug naar hoe het in 2019 ging, toen werden tijdens de hyperspits regelmatig mensen vervoerd als haringen in een ton.”

De Vervoerregio is namens de deelnemende gemeente onder meer opdrachtgever van het openbaar vervoer in de regio. Volgens De Vries kost het vele miljoenen om de ov-capaciteit af te stemmen op een heel klein stukje van de dag, de ochtendspits, waarop iedereen tegelijk reist. “Dat geld kunnen we veel beter besteden dan aan de aanschaf van weer nieuwe trams en bussen. Aan betere fietspaden bijvoorbeeld.”

‘Te vrijblijvend’

Wanneer 10 tot 20 procent van de reizigers buiten de spits reist, geeft dat al een wereld van verschil, zegt De Vries. “We waren voor corona te vrijblijvend: mensen pakten hun leaseauto ’s morgens om de doodeenvoudige reden dat ze die gratis konden gebruiken. Studenten schoven aan in de volle treinen, terwijl ze net zo goed later konden beginnen.”

Corona is een kans, zegt De Vries in haar oproep. “We zijn nu gewend aan wat meer thuiswerken, het nieuwe normaal. Maar er zit een enorme gemiste kans aan te komen. We mogen deze mogelijkheid niet laten liggen. Je ziet dat iedereen snakt naar een terugkeer naar het oude, mensen gaan alweer meer met de auto naar het werk. We moeten voorkomen dat we straks weer met zijn allen in volle bussen, trams en treinen zitten.”

Black Monday

De oproep van de Vervoerregio komt op het moment dat langzaam maar zeker weer meer mensen afreizen naar hun werk in plaats van thuis te blijven. De bezetting van bussen en trams zit op het moment rond de 50 procent en stijgt langzaam. De Vries vreest dat als de scholen weer beginnen, ‘we wel weer eens een heftige Black Monday kunnen hebben’.

De Vervoerregio heeft zelf geen invloed op beperking van het gebruik van de ov-studentenkaart en strengere regels voor leaserijders. “Voor de studentenkaart kan je je voorstellen dat je die alleen kan gebruiken als je na negen uur ’s morgens reist. Onderwijsinstellingen zullen daar hun tijden op moeten aanpassen. Wel vinden we dat alle studenten in het weekend moeten kunnen reizen.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden