Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra in ov

De teruglopende reizigersaantallen worden door de gemeente aangegrepen om zelf te investeren in openbaar vervoer. Wethouder Sharon Dijksma ziet in dit ‘coronapakket’ een ‘prima’ mogelijkheid om veranderingen door te voeren.

Reizigers stappen in de metro bij station Amsterdam-Noord.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Dijksma, verkeerswethouder in Amsterdam en in die functie ook voorzitter van de Vervoerregio, maakt maandag bekend dat Amsterdam en de omliggende gemeenten een bedrag van 235 miljoen euro investeren in onder meer elektrische bussen. Dit moet het ov weer klaarstomen voor de toekomst.

Dat de overheid zelf investeert in openbaar vervoer is een breuk met het beleid waarbij ov-bedrijven hun eigen broek moeten ophouden. Volgens de afspraken die de Vervoerregio heeft, zijn die bedrijven steeds meer afhankelijk van reizigersinkomsten en minder van een bijdrage van de overheid.

Coronacrisis

Doordat de reizigersaantallen zijn gekelderd tijdens de coronacrisis, terwijl bussen en trams wel werden gedwongen door te rijden, raakten de ov-bedrijven acuut in geldnood. Zij kregen staatssteun uit Den Haag, maar projecten die te maken hebben met verduurzaming en veiligheid kwamen in de knel.

Dijksma heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zij het ov als publieke voorziening dusdanig belangrijk vindt dat de overheid het heft weer meer in eigen hand zou moeten nemen. Volgens haar wordt het verkeers- en ov-systeem na corona nooit meer zoals het was. “Dat is niet erg. Dat is zelfs prima. Het geeft ons een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren, om de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken.”

Elektrische bussen

Volgens Dijksma werd er al langer nagedacht over de aanpak van onder meer de immense drukte, en emissieprijs van het vervoer. “De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio meer kwaliteit geeft, die verdient het.”

Een groot deel van de beschikbare 235 miljoen euro gaat naar het omvormen van het busvervoer. Zo wordt een hele serie bussen van het GVB door het pakket volledig bekostigd vanuit de overheid. Ook allerlei infrastructurele projecten, zoals de vernieuwing van het gebied voor CS, kunnen nu naar voren worden gehaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden