Verschillende kades verboden terrein tijdens de Canal Parade

Verschillende kades en een brug zijn verboden terrein voor bezoekers van de Canal Parade, volgende week. Ze kunnen de plek vaak wel passeren, maar niet de boten bekijken. Afzettingen en beveiligers moeten ongelukken en instorten voorkomen.

Deelnemers aan de botenparade in 2018. Beeld Niels Wenstedt/ANP

De Amsterdamse kades zijn in slechte staat: van de 200 kilometer kademuur moet 135 kilometer worden gerenoveerd. En van de 850 belangrijke bruggen in de stad voldoen er 750 niet aan de wettelijke eisen.

Het grote aantal bezoekers dat op zaterdag 3 augustus bij de Canal Parade wordt verwacht, is aanleiding om kades en bruggen langs de route af te zetten. De stad vreest ongelukken of zelfs het instorten van de zwakste delen bij extra zware belasting.

“Op die plekken plaatsen we hoge afgezeilde hekken,” zegt een woordvoerder van de gemeente. “Dit zijn hekken waar je niet doorheen kan kijken. Behalve op het J.D. Meijerplein: daar komen lage hekken, zodat men er wel overheen kan kijken.”

Bij alle hekken komt beveiliging om mensen tegen te houden en weg te sturen. Boetes kunnen deze inhuurkrachten niet uitdelen.

De boottocht van de Pride begint bij het Scheepvaartmuseum en eindigt bij het Westerdok. De versierde boten varen zo’n zes kilometer. Van de 12 kilometer aan weerszijden wordt 700 meter volledig afgezet, grotendeels op de Prinsengracht en Nieuwe Herengracht. “Het gaat om de kwetsbaarste gebieden; zowel delen waar we al bezig zijn met herstelwerkzaamheden als delen waar we nog niet gestart zijn,” aldus de woordvoerder.

Op de meeste plekken is het mogelijk achter de hekken langs te lopen. Alleen de Nieuwe Herengracht wordt volledig afgesloten. Buurtbewoners kunnen er te voet wel in en uit.

Parkeren verboden

Voor en na de boottocht, van 2 tot en met 4 augustus, is parkeren van auto’s en fietsen op de afgezette plekken niet toegestaan. Bij meer grootschalige evenementen kunnen soortgelijke maatregelen genomen worden. De stad staat nog aan het begin van het herstel van de verwaarloosde kades en bruggen. De afgelopen jaren zijn op slechts 24 plekken in Amsterdam maatregelen genomen.

Er is 200 miljoen euro vrijgemaakt voor de eerste kosten tot en met 2023. Amsterdam verwacht dat het nog decennia duurt voor alle kades en bruggen weer aan de eisen voldoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden