PlusReportage

Veel vragen over coronavirus bij Amsterdamse huisartsenpost

Op de huisartsenpost aan de Hoogte Kadijk komen veel vragen over het coronavirus binnen. Een team triagisten probeert zo goed mogelijk die vragen te beantwoorden. ‘De analyse van de GGD is leidend.’

Corine van Geffen en Marcus Kruyswijk op de plek waar de telefoontjes binnenkomen. Beeld Dingena Mol

Net is deze zaterdagmiddag bekend geworden dat de partner en het jongste kind van de Amsterdamse coronapatiënt ook besmet zijn met het virus. Corine van Geffen is al op de hoogte. Ze is bestuurder van Huisartsenposten Amsterdam, en ontvangt de verslaggever aan de Hoogte Kadijk waar het kantoor is gevestigd.

Hier werkt een team van zestien triagisten, speciaal opgeleide personen - vaak doktersassistenten en geneeskundestudenten - die aanspreekpunt zijn voor mensen die bellen met vragen. Bovendien zijn er twee huisartsen aanwezig die de triagisten weer van advies kunnen dienen.

En het is druk, drukker dan normaal, met wachttijden die soms de vijftig minuten overschrijden. Sinds in Diemen een Amsterdamse vrouw in isolatie zit, kreeg de huisartsenpost op de Hoogte Kadijk een groot aantal telefoontjes te verwerken. En nu gezinsleden van die vrouw zijn besmet, zal dat aantal niet verminderen, is de gedachte.

Markus Kruyswijk, huisarts en een van de medisch managers van Huisartsenposten Amsterdam, is ook aanwezig. “We hebben in de stad vijf huisartsenposten, gelieerd aan ziekenhuizen. De telefoontjes naar die posten worden hier aangenomen. Aan de hand van een uitvraagprotocol bepalen de triagisten dan de urgentie. Het valt reuze mee, u mag lekker gewoon thuis blijven, tot, wij maken een afspraak voor u op de huisartsenpost. Of: het is verstandig dat er even een huisarts bij u langs komt. En in het ergste geval: we sturen een ambulance. Bijvoorbeeld bij verdenking van een beroerte. Dat wordt dan in de agenda van de huisartsenposten gezet. Mensen komen hier dus niet langs.”

“Er zijn ook nog steeds mensen die zonder te bellen naar de posten komen. Dat moet je dus niet doen,” zegt Van Geffen.

Kruyswijk: “De kans dat je besmet wordt op een huisartsenpost is groter dan dat je thuis besmet wordt, en de kans dat je iemand anders besmet is ook groter dan als je thuis blijft.”

Van Geffen knikt. “Gisteren kregen we vooral telefoontjes van mensen die gerustgesteld wilden worden. Al hebben we in ons keuzemenu ook een keuzeknop toegevoegd voor mensen met vragen over mogelijke besmetting met corona waarin duidelijk verteld wordt in welke gevallen men echt moet bellen. We hopen dat men daar goed naar luistert, want we proberen vooral te voorkomen dat de telefoonlijnen overbelast raken en dringende hulpvragen er niet meer doorheen komen.”

Crisisplan

Er lag geen draaiboek ‘coronavirus’ klaar. Wel is er een crisisplan, maar dat is als de stad getroffen wordt door een ramp waarbij bijvoorbeeld grote groepen van de bevolking betrokken zijn. “Gisteren,” zegt Van Geffen, “is wel het HAROP-team bijeen gekomen: het huisartsenrampenopvang-team. Wat zien we nu? Wat weten we? Wat zou mensen kunnen overkomen, en hoe gaan we daarop anticiperen?”

Vooralsnog is het afwachten, want er zijn rondom het coronavirus nog steeds meer vragen dan antwoorden, erkent ook Kruyswijk.

“De terugkerende vraag is: moet ik me zorgen maken? Het terugkerende verlangen is: kan ik getest worden, ter geruststelling. Onderlinge dynamiek is dat mensen ongerust zijn. Alle aandacht die dit coronavirus krijgt helpt niet echt mee. Dat werkt ongerustheidverhogend.”

Worden de mensen bang gemaakt?

Van Geffen en Kruyswijk knikken. “Kijk, de informatie die wij verstrekken verzinnen we niet zelf, de GGD is hierin de deskundige. Een risicoweging van welke patiënt moet je thuis bezoeken en welke kun je laten komen, ligt ook niet bij ons, maar bij de GGD. Dat is de aangewezen informatiebron. En daar worden alle zeilen bijgezet. Je vergeet haast dat, als er een melding binnenkomt, de GGD een etmaal nodig heeft om die melding goed te onderzoeken. En in dat etmaal moeten wij vragen beantwoorden, terwijl we soms ook zelf nog op een antwoord wachten.

Geruststellen 

Volgens Van Geffen nemen de mensen daar genoegen mee, en laten ze zich door de triagisten gerust stellen. Al vragen de dokters wel steeds om een goede onderbouwing om de triagisten te kunnen ondersteunen. Kruyswijk: “Vanochtend hebben we de laatste update gekregen van de GGD, en op grond daarvan hebben we tegen onze dokters en triagisten gezegd: vanaf nu doen we het zo”.

Van Geffen: “We werken vanuit een duidelijke beslissingsstructuur. Wij anticiperen op inhoudelijk advies van de GGD, en dan stemmen wij onze organisatie daar op af.”

Kruyswijk: “Die analyse is voor ons leidend.”

Van Geffen: “We handelen niet naar berichten van de NOS of andere media.”

Ze zijn daarom ook niet in paniek. Helemaal niet. “We zijn goed voorbereid” aldus Van Geffen.

Kruyswijk: “Eigenlijk is de informatie die wij vertellen digitaal beschikbaar, op de website van de GGD, het RIVM en thuisarts.nl. Als je dat goed leest en je je daardoor gerust laat stellen is het eigenlijk al voldoende.”

Regievoerder voor team triagisten: ‘Veel mensen vragen om een test’

Irene, verantwoordelijk triagist en regievoerder voor het team triagisten. “Afgelopen weken merkten we al dat het wat drukker werd met vragen over het coronavirus, maar sinds gisteren is het aantal vragen explosief gegroeid, zoals je nu ook kunt zien. Alle triagisten en de ondersteunende dokters zijn druk in gesprek. Op dat scherm daar aan de wand staan de wachttijden, die gaan richting 50 minuten. Dat zegt wel iets. Het grootste deel van de telefoontjes gaat over het coronavirus. Mensen die zeggen dat ze bang zijn dat ze besmet zijn. Veel mensen vragen om een test, willen graag onderzoek door de GGD om te zien of ze besmet zijn met het virus. Ze maken zich zorgen dat ze in contact zijn gekomen met iemand die op het kinderdagverblijf heeft gezeten waar een mogelijk besmettingsgeval is. Veel mensen willen weten of ze risico lopen als ze in een vliegtuig hebben gezeten met heel veel mensen, of op plekken zijn geweest waar veel mensen samenkomen. De meeste mensen willen persoonlijk gerustgesteld worden. En vooralsnog hebben we geen mensen aan de lijn gehad van wie we denken dat ze besmet zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden