Veel last van werkzaamheden aan kades en bruggen

De stad zal nog jaren ernstige hinder ondervinden van de werkzaamheden aan de verwaarloosde bruggen en kades. Parkeerplaatsen worden opgeheven, grachten afgesloten.

Van 850 verkeersbruggen zijn er nog maar negen gecontroleerd op veiligheid. Hier werkzaamheden aan de Leliegracht Beeld Tammy van Nerum

Op verschillende plaatsen worden al noodconstructies aangelegd omdat de kademuren en bruggen in zo'n slechte staat zijn dat ze alleen met rigoureuze maatregelen begaanbaar kunnen blijven. Het gaat om tijdelijke constructies, zoals het slaan van damwanden: in veel gevallen is nog niet bekend hoe en wanneer de vernieuwing van verpauperde infrastructuur definitief gaat worden aangepakt.

Dit najaar beginnen de werkzaamheden aan de Vijzelstraat, een belangrijke verkeersader in de binnenstad. Drie monumentale bruggen in de straat verkeren in zeer slechte staat. Alles moet worden vernieuwd: bestrating, bruggen, fundering, kabels en leidingen en het tram-spoor. Mogelijk wordt er een hulpbrug aangelegd. De werkzaamheden zullen naar verwachting in de winter van 2021 worden afgerond.

Alternatieve routes
Volgens Martijn Meulblok van het gemeentelijke Ingenieursbureau zijn veel kades in de stad zo slecht dat er óf noodconstructies moeten worden aangelegd óf al het zware verkeer van de grachten moet worden geweerd. Voor welke van beide opties wordt gekozen, is onder meer afhankelijk van de aanwezigheid van alternatieve routes.

Daarmee is ondernemersvereniging Evofenedex, voor logistieke handels- en productiebedrijven, niet blij, zegt René Ton van de organisatie. "Als zware vrachtwagens worden geweerd van bruggen en kades, moet er een veelvoud van kleinere voertuigen worden ingezet om dezelfde hoeveelheid goederen de stad in te krijgen. In totaal zijn elf bestelbusjes nodig om de lading van één vrachtauto mee te nemen."

Volgens Ton gaat gedurende de decennia durende nood- en renovatiewerkzaamheden de stad 'onplezierig worden voor de Amsterdammers en het bevoorradende bedrijfsleven'.

Ook het GVB maakt zich zorgen over de hinder van renovaties aan bruggen. Het vervoerbedrijf is in overleg met de gemeente over de volgorde waarin het werk moet gaan plaatsvinden, zegt een woordvoerder. "Niet alle bruggen kunnen tegelijk worden aangepakt omdat het tramverkeer daarmee wordt ontregeld. Sommige bruggen zijn essentiële verbindingen."

De woordvoerder noemt bijvoorbeeld de Oeterwalerbrug in Oost, die de enige verbinding vormt met zowel Diemen als de werkplaats Diemen, waar de trams worden onderhouden en gerepareerd.

Verhoogd risico
Uit onderzoek bleek onlangs dat ten minste tien kilometer kademuur in Amsterdam zo slecht is dat er een verhoogd risico is op verzakken. Die kademuren moeten zo snel mogelijk worden vervangen. Van 850 verkeersbruggen zijn er nog maar negen gecontroleerd op veiligheid en van 202 kilometer kademuur is nog slechts veertien kilometer goedgekeurd. Een fonds van 200 miljoen euro is onvoldoende om de aanpak structureel te kunnen betalen.

Lees meer: Herstel bruggen en kades duurt jaren en kost miljoenen

850

Van 850 verkeersbruggen zijn er nog maar negen gecontroleerd op veiligheid

Vijzelstraat: complex

De werkzaamheden aan de Vijzelstraat zullen voor hinder zorgen, maar als de straat in de winter van 2021 is opgeleverd zullen de stoepen verbreed zijn (op sommige plekken tot wel zes meter) en zal er meer ruimte zijn voor fietsers. De bedoeling is dat de straat straks meer een winkelstraat wordt met minder auto's.

Volgens een woordvoerder wordt de Noord/Zuidlijn gedurende vijftien maanden het alternatief voor de tramgebruiker. Het werk wordt deels vanaf het water uitgevoerd zodat de overlast op straat zo min mogelijk is. Het gaat om een complex project, aldus de woordvoerder. "Op sommige plekken werken we zo'n 8 meter boven de buis van de Noord/Zuidlijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden