Plus

Vanaf zomer 2022 vaart tijdelijke pont van Sporenburg naar Zeeburgereiland

Fietsers en voetgangers kunnen vanaf volgend jaar zomer met een pont van Sluisbuurt op het Zeeburgereiland naar Sporenburg. Het gaat om een tijdelijke verbinding die zeven jaar dienst zal gaan doen.

. Beeld ANP XTRA
.Beeld ANP XTRA

Over de verbinding wordt al jaren gesteggeld: de gemeente gaf eerder de voorkeur aan de aanleg van een brug op deze plaats, maar dat stuitte onder meer op problemen met Rijkswaterstaat, dat geen voorstander is van bruggen over drukbevaren water.

Ook vrezen bewoners van Sporenburg voor de verkeersveiligheid van hun buurt: zij zeggen dat de straten van Sporenburg niet zijn gebouwd op de vele fietsers die een brug – maar ook een pontverbinding – voor hun buurt zou opleveren. Zij organiseerden al verschillende malen protesten.

‘Tijdelijke verbinding’

Het gaat om een tijdelijk pontverbinding, schrijft verkeerswethouder Egbert de Vries aan de gemeenteraad. ‘In de loop van de zeven jaar dat de tijdelijke pont vaart, neemt het stadsbestuur een besluit over een definitieve pont tussen Sporenburg en Sluisbuurt.’

De Vries schrijft dat het college met deze beslissing het advies volgt van de commissie-D’Hooghe, die onderzoek heeft gedaan naar verbindingen over het IJ. ‘Voor deze mogelijke definitieve pontverbinding zijn te zijner tijd nieuwe onderzoeken, nieuwe afspraken met (nautische) partners en Rijkswaterstaat, nieuwe inspraakmomenten met belanghebbenden en nieuwe bestuurlijke besluitvorming nodig.’

Autoverkeer voorkomen

De extra verbinding is nodig omdat op het Zeeburgereiland, maar ook op het verderop gelegen IJburg steeds meer bewoners, bezoekers en onderwijsinstellingen komen. Dit leidt tot een sterke groei van het fietsverkeer van en naar Zeeburgereiland. Voor nieuwe woongebieden is het belangrijk dat er tijdig goede fietsverbindingen zijn, zodat bewoners niet of minder in de verleiding komen om de auto te nemen, stelt de gemeente.

Op dit moment wordt al het fietsverkeer over de Amsterdamsebrug geleid, maar het college stelt dat die verbinding zoveel fietsers niet aankan. Bovendien stelt de gemeente dat veel mensen juist richting Centraal Station moeten. Uit verkeersprognoses blijkt dat er nu al behoefte is aan betere fietsverbindingen en meer mogelijkheden om van en naar de binnenstad te reizen.

Brom- en snorfietsen niet welkom

Eind vorig jaar namen veel Amsterdammers de gelegenheid te baat om hun zegje te doen over de voorlopige plannen van de gemeente. Zij konden hun mening geven over de verschillende aanlandingspunten van een pont met het Oostelijk Havengebied. Daar zaten ook verbindingen bij waarbij ponten enorme afstanden moesten varen, onder meer naar het Azartplein, halverwege het Java-eiland en het KNSM-eiland.

Het college zegt nu toch bij de eigen voorkeursvariant te blijven. Uit onderzoek zou blijken dat die op tal van punten beter scoort en de hoogste vervoerwaarde oplevert. Om bewoners gerust te stellen is de pontaanlanding op de kop van Sporenburg naar het noorden van het Tegelbergplein verplaatst. ‘Sociale en recreatieve functies op het plein worden hiermee zoveel mogelijk behouden.’

Brom- en snorfietsen worden verboden op de pont. Volgens De Vries worden de verkeersveiligheid en de leefbaarheid ‘in samenspraak met de buurt verbeterd door kleine en eenvoudige te realiseren aanpassingen op de route’. De Vries denkt daarbij aan ‘het accentueren van kruispunten, het aanleggen van drempels en een aantal maatregelen voor vergroening van de buurt’.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden