Plus Punt voor punt

Vanaf 2030 wordt alle verkeer in de stad elektrisch

Amsterdam wil auto's op benzine of diesel vanaf 2030 weren uit de bebouwde kom. Vanaf dan is de hele stad, als het aan wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) ligt, één grote uitstootvrije zone.

Wethouder Dijksma wil brandstofauto's weren aan de stadspoort. Beeld Hollandse Hoogte / Michiel Wijnbergh Fotografie

1. Wat wil Sharon Dijksma?
De wethouder wil een duidelijke eindstreep trekken: als het even kan wil ze in 2030 geen uitlaatgassen meer in Amsterdam. Binnen de bebouwde kom zijn auto's op benzine en diesel dan niet meer welkom. Zo wil ze de luchtvervuiling terugdringen. Dat is na roken en een combinatie van slecht eten met weinig ­lichaamsbeweging de grootste bedreiging voor de volksgezondheid. Gemiddeld leven Amsterdammers een jaar korter door vieze lucht.

2. Waarom 2030?
Het stadsbestuur haakt aan bij het in het regeerakkoord uitgesproken streven om in 2030 alle nieuwe auto's emissieloos te laten zijn. Maar Dijksma haastte zich gisteren te zeggen dat de markt voor elektrische auto's zich voortvarend moet blijven ontwikkelen. Voorwaarde is dat er een volwassen tweedehandsmarkt voor de elektrische auto is, zodat die ook betaalbaar is voor de gewone man. Dijksma houdt ook nog de mogelijkheid open mensen die geen elektrische auto kunnen betalen een ontheffing te geven. Niet voor niets gaat de stad uit van 95 procent minder 'fossiele kilometers' binnen de stad in 2030, geen honderd procent.

3.Brandstofauto's weren aan de stadspoort, mag Amsterdam dat zomaar doen?
Dat valt te bezien. Vanuit politiek Den Haag komen krititsche reacties. Het doet denken aan tien jaar terug toen een links college in Amsterdam ook al rondliep met plannen om oudere, extra vervuilende auto's te weren uit de stad. Dat liep toen stuk op tegenwerking vanuit Den Haag.

Verkeersminister Camiel Eurlings weigerde botweg kentekengegevens te delen met Amsterdam, zodat oudere auto's die toch de stad binnenrijden geen bekeuring konden krijgen. Dat is vrij essentieel: door kentekencamera's is de handhaving in milieuzones nu een geoliede machine.

Over milieuzones heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Milieu) al afspraken gemaakt met de gemeenten. Dat mag. Maar voor zogeheten 'non-emissiezones' is alleen afgesproken dat gemeenten die vanaf 2025 mogen instellen voor 'bedrijfs- en vrachtauto's'. Dit wordt in 2022 eerst geëvalueerd. Pas daarna moet blijken of ook non-emissiezones mogen worden ingesteld voor personenauto's, zoals Dijksma's bedoeling is.

4.Wat gebeurt er in de aanloop naar 2030?
Langzaam maar zeker draait de gemeente de duimschroeven aan voor voertuigen met verouderde motoren. De bestaande milieuzones worden verder aangescherpt, waardoor meer vrachtauto's de stad niet meer in mogen. Ook gaat de milieuzone een groter deel van de stad beslaan. Nu liggen bijvoorbeeld bedrijventerreinen zoals Westpoort en hele wijken als Noord, IJburg en de Houthavens buiten de ­milieuzone.

Daarna wil Amsterdam steeds meer delen uitroepen tot uitstootvrij gebied. Voor ov-bussen en touringcars geldt al in 2022 dat ze de binnenstad niet meer in mogen als ze nog uitlaatgassen uitstoten. Vanaf 2025 moeten binnen de Ring A10 alle vracht- en bestelwagens, taxi's en bussen uitstootvrij zijn. Brom- en snorfietsen mogen zelfs in de hele bebouwde kom geen zuchtje uitlaatgas meer loslaten.

95

Het aantal ‘fossiele kilometers’ moet in 2030 95 procent lager zijn.

Voordat de gewone man eraan moet geloven richt de gemeente zich dus eerst op het verkeer dat veel kilometers door de stad maakt. Intussen worden in de stad de voorwaarden geschapen voor tienduizenden elektrische auto's. In 2025 denkt Amsterdam 16.000 tot 23.000 laadpunten nodig te hebben. Nu zijn het er 3.000. Ook komen er tot 2026 62 snelladers, vooral voor taxi's.

5. Wat is de eerste stap op weg naar minder uitlaatgassen?
Al in de loop van volgend jaar mogen dieselauto's van voor 2005 het gebied binnen de Ring A10 niet meer in. Voor het eerst krijgt Amsterdam daarmee ook een milieuzone voor personenauto's, waar tot dusver alleen oudere brommers, bestelwagens, vrachtauto's en taxi's werden geweerd.

Duizenden autobezitters mogen volgend jaar de stad niet meer in. Nu zijn in Amsterdam 4100 auto's geregistreerd die straks een bekeuring krijgen als ze de milieuzone binnenrijden. Zo'n 20.000 oude diesels rijden 'weleens' door de stad. De precieze ingangsdatum is nog niet bekend.

Beeld Laura Van Der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden