Amsterdam Bewaar

Vanaf 2018 alleen nog reclamefolder met ja-ja-sticker

Vanaf 2018 alleen nog reclamefolder met ja-ja-sticker
© ANP

In 2018 mag reclamedrukwerk alleen nog in brievenbussen worden gestopt met een ja-ja-sticker. Huishoudens zonder sticker blijven automatisch van reclame verschoond.

Dat schrijft wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) aan de gemeenteraad.

Nu mogen folderverspreiders overal reclamebrochures verspreiden, uitgezonderd huishoudens met een nee-nee-sticker op de bus. Choho keert dat om naar opt-in: alleen wie expliciet toestemming geeft via een nieuwe ja-ja-sticker zal nog folders in de bus vinden.

6000 bomen
Jaarlijks ontvangt een huishouden gemiddeld 34 kilo reclamedrukwerk. Door de nieuwe sticker verwacht de gemeente zo veel papier te besparen dat 6000 bomen niet hoeven te worden gekapt. Huis-aan-huisbladen zijn uitgezonderd van het verbod.

De reclamebranche is niet blij met het besluit en heeft juridische stappen genomen om de invoering tegen te houden. Ook ligt er een schadeclaim bij de gemeente.

Vanwege de gang naar de rechter gaat Amsterdam het nieuwe systeem en de uitgifte van de stickers zelf organiseren, terwijl dat nu nog door de branche wordt gedaan. Ook de handhaving op het verbod wordt door het stadhuis uitgevoerd. Invoering kost jaarlijks ruim 230.000 euro.