Amsterdam Bewaar

Van Gisteren wil meer aandacht voor vrouwen in geschiedenisles

Wat als we de helft van de geschiedenis zouden leren?
Wat als we de helft van de geschiedenis zouden leren? © F-site

Drie jonge historici storen zich aan het eenzijdige beeld van onze geschiedenis, waarin vooral mannen centraal staan. Tijd om de aandacht op vrouwen te vestigen, vindt het drietal.

De helft van de wereldbevolking bestaat uit vrouwen, waarom weten wij zo weinig van deze helft?

Mark Bergsma, Agnes Cremers en Alice Sougir, die samenwerken onder de naam Van Gisteren, vroegen zich dit drie jaar geleden hardop af. Tijd om dat te veranderen, vond het drietal. Hun project lijkt nu eindelijk gefinancierd te kunnen worden.

De drie, die elkaar kennen van de studie geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, willen vrouwen onder de aandacht brengen op basisscholen en het middelbaar onderwijs.

Aan de hand van het educatieve lespakket F-site wordt leraren een handreiking geboden bij de geschiedenisles.

Churchill
"De geschiedenis is lang door mannen geschreven," zegt Bergsma. "Maar als man zie ik ook het belang van vrouwen in. Mannen en vrouwen moeten op een gelijke manier gepresenteerd worden. Ik lees nu bijvoorbeeld de biografie van Clementine Churchill. Zonder haar had Winston echt weinig voor elkaar gekregen hoor."

Bergsma noemt naast Clementine Churchill nog verzetsheldin en celliste Frieda Belinfante, ontdekkingsreizigster Alexandrine Tinne en Javaanse aristocrate Raden Adjeng Kartini als vrouwen die onterecht een ongelezen geschiedenis hebben. 

Financiering
Met crowdfunding is inmiddels het gewenste bedrag van 7500 euro opgehaald. Daarmee kan Van Gisteren, in samenwerking met stichting Jonge Historici, hun platform F-site financieren.

Bergsma: "Het verzamelen van dit bedrag drijft ons heel erg. Op academisch niveau is er veel discussie over de positie van vrouwen in het verleden, op scholen blijft dit voorlopig achter."

De site, waar tijdvakken aan de hand van bepalende vrouwen worden besproken, gaat in het voorjaar van 2018 online.

"De volgende stap is dan om scholen te overtuigen van ons lespakket. We denken na over ambassadeurs die op scholen vertellen over de toegevoegde waarde van ons lespakket. Hopelijk worden leraren en kinderen uiteindelijk dan net zo enthousiast als wij."