Vakbonden eisen: géén gedwongen ontslagen bij KLM

Geen gedwongen ontslagen, geen vervanging van vaste KLM-medewerkers door flexwerkers en geen salarisverlies voor KLM’ers die hun baan verliezen. Dat eisen de vakbonden naar aanleiding van het massaontslag dat KLM vrijdag aankondigde.

Beeld ANP

KLM wil de komende anderhalf jaar 5000 arbeidsplaatsen schrappen, waarvan 1500 via gedwongen ingrepen.

“Dit is een hard gelag,” zegt secretaris Dario Fucci van de KLM-ondernemingsraad. “ We hebben de afgelopen jaren ontzettend ons best gedaan het bedrijf gezond te krijgen. Dat wordt binnen een half jaar teniet gedaan.”

“Het worden pittige tijden en het wordt moeilijk om aan de voorwaarden van KLM te voldoen. Het bedrijf heeft een eenvoudige rekensom gemaakt, maar daarover moet nog overeenstemming komen met de OR. Ik snap hoe ze aan de getallen komen, maar het is aan ons om dat het belang van de medewerkers tegen dat van het bedrijf af te wegen. Daarover is nog geen overeenstemming met de vakbonden en de ondernemingsraad. Er is nog geen goed gesprek geweest.”

Gedwongen ontslagen

Vakbond FNV houdt, ondanks de plannen van KLM, vast aan de eis dat er in de coronacrisis geen gedwongen ontslagen vallen. De bond is bang dat de maatschappij vrijkomende werkplekken zal opvullen met tijdelijke krachten, mogelijk zelfs flexwerkers die de afgelopen maand door KLM aan de kant zijn gezet.

“Deze ingreep mag niet leiden tot onzekere contracten,” zegt bestuurder Jan van den Brink. “Wij willen geen groei zien van het aantal medewerkers met een flexcontract, terwijl mensen met vaste contracten buiten de deur worden gezet.”

“Nu we de aantallen gezien hebben, denken we dat de boventalligheid van personeel zeker oplosbaar is via andere wegen dan gedwongen ontslag. We hebben maatwerkoplossingen nodig. We denken aan herplaatsing van werknemers binnen in het bedrijf, detachering, vrijwillig deeltijdwerken, onbetaald verlof en omscholing. KLM heeft bevestigd dat zij bereid zijn hierover afspraken te maken.” De maatschappij moet met de bonden nog een sociaal plan opstellen voor de ingrepen.

Drama

“Het is een drama,” zegt Gertjan Tommel van de Unie. “We gaan er alles aan doen om KLM te overtuigen dat gedwongen ontslagen overbodig zijn. Grondmedewerkers en kantoorpersoneel worden het zwaarst getroffen. KLM vindt dat daar te veel mensen werken voor de activiteiten die de komende jaren worden uitgevoerd en dat zulk personeel moeilijk elders in het bedrijf kan worden ondergebracht. De Unie zal zich inzetten dat mensen kunnen omscholen en met steun van het bedrijf op andere plekken worden ingezet.”

Vakbond CNV vindt de ingrepen niet rechtvaardig verdeeld over de verschillende bloedgroepen binnen KLM Groep. De bond wil bovendien niet dat KLM’ers die voor ontslag zijn geoormerkt eerst arbeidsvoorwaarden (waaronder salaris) moeten inleveren, zoals het kabinet van KLM heeft geëist, zodat later hun WW-uitkering ook nog eens lager wordt. “Dan worden deze mensen dubbel gepakt,” zegt CNV-bestuurder Michiel Wallaard.

‘Vliegers zullen hun bijdrage leveren’

Vliegersverbond VNV verzet zich tegen het beeld in politiek en media dat vliegers niet zouden willen inleveren. “Wij verzetten ons niet tegen ingrepen in arbeidsplaatsen en arbeidsvoorwaarden van de vliegers,” zegt vicepresident Camiel Verhagen. Dat drastische maatregelen nodig zijn, is onvermijdelijk en vliegers zullen daarin hun bijdrage leveren.”

Maar dat in de voorwaarden die het kabinet heeft gesteld aan noodsteun is opgenomen dat de topsalarissen 20 procent op hun arbeidsvoorwaarden moeten inleveren, is volgens de vereniging onacceptabel. “We verzetten ons dat de overheid vaststelt wat die bijdrage moet zijn. We gaan daarover om de tafel met KLM, niet met de overheid.”

VNV legt zich niet op voorhand neer bij de ingrepen die KLM vrijdag bekend maakte, waarbij naast vrijwillig vertrek ook 300 arbeidsplaatsen in de cockpit gedwongen verdwijnen. “We zijn blij dat er nu na maanden onzekerheid een plan ligt dat de vliegers en het bedrijf richting geeft in deze moeilijke tijd,” zegt Verhagen. “Maar dit zijn stevige maatregelen en een vervelende boodschap.”

“Het is nog heel moeilijk te zeggen of dit KLM er bovenop zal helpen. We moeten de plannen nader bestuderen om te bekijken wat er precies voor aannames aan ten grondslag liggen en of daarvoor gezamenlijk oplossingen gevonden kunnen worden. Op basis daarvan zullen we het overleg aangaan met KLM om te bekijken wat een passende en noodzakelijke bijdrage is van de vliegers.”

De wijze waarop de sanering onder vliegers gebeurt, ligt al jaren vast in hun cao: last in, first out. “We hebben al jaren afspraken met het bedrijf hoe dat moet plaatsvinden, daar gaan we van uit.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden