PlusReportage

UvA’er van het Jaar helpt scholieren gratis met huiswerk

Niet iedereen kan dure bijles betalen. Daarom helpt Erik van Halewijn, UvA’er van het Jaar, met zijn vrienden scholieren gratis met huiswerk. ‘Hij is écht goed!’

Mohamed (witte coltrui) en naast hem broer Othman Oumhamdi tijdens de huiswerkbegeleiding.Beeld Jakob van Vliet

Middelbare scholieren van uiteenlopende leeftijden druppelen op donderdagavond binnen in buurtcentrum Cybersoek op het Timorplein in de Indische Buurt. Op tafel staan reepjes komkommer en gehalveerde snoeptomaatjes. Maar er wordt niet alleen gesnackt door de ongeveer 25 aanwezige jongeren, die veelal een migratieachtergrond hebben. Want die avond doet het buurthuis dienst als klaslokaal, zoals iedere donderdag en dinsdag.

Erik van Halewijn, een 22-jarige student Cultural Analysis aan de UvA, bedacht begin vorig jaar de gratis huiswerkklassen om tegenwicht te bieden aan het zogeheten schaduwonderwijs: dure bijles, huiswerkbegeleiding en examen­training, wat niet voor iedere scholier is weggelegd. Jaarlijks gaat er 185 tot 286 miljoen euro om in deze markt, stelt recent onderzoek van onderzoeksbureaus Oberon en SEO. “Een astronomisch bedrag,” zegt Van Halewijn. Hoe mooi hij het ook vindt dat ouders in het onderwijs van hun kinderen investeren, het zat hem dwars dat zulke bijlessen kansenongelijkheid in stand houden. “De voorsprong van de een, is de achterstand van de ander.” Afgelopen december werd hij wegens zijn initiatief door studentenblad Folia uitgeroepen tot UvA’er van het Jaar.

Van Halewijn begon de huiswerkklassen niet in zijn eentje, maar met medestudenten Artur Moeijes (24), Khaled Tamimy (23) en Fatiya Munkaila (23). Scholieren krijgen via Studiehub drie keer per week twee uur huiswerkbegeleiding door een poule van zo’n twintig studenten, ieder met een specialisatie: van het stampen van Franse woordjes tot ingewikkelde wiskundesommen. Deelnemen is gratis voor de scholieren, de studenten krijgen geen geld voor hun vrijwilligerswerk, maar soms wel studiepunten.

Weddenschap

Er hangt een ongedwongen sfeer in het buurtcentrum. Van Halewijn maakt bij binnenkomst met elke leerling een praatje. Hoe het gaat op school, en hoe het persoonlijk met zijn leerlingen gaat. “Je bouwt een band met ze op. Omdat je ze een paar keer per week ziet, merk je hoe groot het effect van ons project op hen is. Je ziet ze echt vooruitgaan.”

Dat geldt ook voor de broers Othman (16) en Mohamed (17) Oumhamdi, die in 5 havo zitten op het Mentis Montessori Lyceum. Zij bezoeken Studiehub sinds dit schooljaar. Othman werd door zijn mentor voorgedragen voor de huiswerkklas, Mohamed kwam op eigen initiatief mee. De jongens zijn net klaar met hun portie huiswerk, en worden direct enthousiast bij de vraag naar hun ervaringen met Studiehub. Mohamed wijst naar Van Halewijn: “Hij is écht goed!”

Othman: “We hadden een weddenschap met Erik. Als we gezamenlijk gemiddeld een zeven of hoger zouden halen voor de toetsweek, hoefden we geen huiswerk meer te maken. Maar volgens mij heeft hij expres te hoog ingezet.”

De jongens haalden die zeven niet en moeten dus alsnog aan de bak. “Maar dat moeten we ook van onszelf hoor,” wordt er grijnzend aan toegevoegd.

Gezellig concentreren

Voordat de broers bij Studiehub kwamen, wisten ze zichzelf minder te motiveren. Othman: “Thuis kunnen we ons niet goed concentreren.” Mohamed: “En het is hier heel gezellig. Als iedereen alleen maar serieus bezig is, is dat ook maar saai.”

Als ze hun havodiploma binnen hebben, willen ze door naar het vwo. Van Halewijn, trots: “Als ze zo doorgaan, lukt dat makkelijk.”

Studiehub is gegroeid tot meer dan een manier om jongeren een middelbareschooldiploma te bezorgen. “Voor veel scholieren die hier komen is de universiteit een onbekend concept. Ze zijn vaak de eerste van hun familie die hoger of wetenschappelijk onderwijs gaan volgen.”

Daarom volgen ze ’s zaterdags extra lessen op de UvA-campus Science Park, en mogen ze deelnemen aan een universitair vak om alvast van het wetenschappelijk onderwijs te proeven.

Mede-initiatiefnemer Khaled Tamimy (23) ziet Studiehub in de toekomst zelfs als een manier om het lerarentekort op te vangen. Marjolein Moorman, de wethouder van onderwijs, zei onlangs nog dat ze een vierdaagse schoolweek als reële mogelijkheid beschouwt. De studenten zouden het gat graag opvangen – al zijn dat nu nog grote ambities.

“Dat is niet ideaal,” zegt Tamimy. “Maar de situatie is klaarblijkelijk wel dermate ernstig dat we zoiets moeten overwegen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden