Amsterdam Bewaar

UvA en VU in top vier domme universitaire reclameslogans

Studenten demonstreerden vorig jaar voor het Maagdenhuis tegen bezuinigingen
Studenten demonstreerden vorig jaar voor het Maagdenhuis tegen bezuinigingen © ANP

'We are you' van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en 'Verder Kijken' van de Vrije Universiteit (VU) behoren tot de top vier van domme universitaire reclameslogans, volgens het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU).

Met 6.757 punten wint de Rijksuniversiteit Groningen de eerste prijs met de slogan 'Born leaders reach for infinity'. De Universiteit van Amsterdam haalt met de leus 'We are U' een tweede plaats (4926 punten). Leiden met 'Excelleren in Vrijheid' wordt derde (2665 punten) en de VU vierde met 1358 punten.

Overigens heeft Groningen inmiddels een nieuwe slogan: Think Bold. Volgens Hans Radder, emeritus professor in de wetenschapsfilosofie aan de VU en woordvoerder van H.NU, is dit geen correct Engels taalgebruik. "Ik heb het voorgelegd aan Engelse collega's, en zij zeggen dat het 'Think Boldly' moet zijn." 

Onzinnige leuzen
H.NU schreef de wedstrijd uit als kritiek op de sterk toegenomen economisering van de universiteiten. Volgens het platform vormen de 'onzinnige reclameleuzen' onderdeel van een geregeld herziene universitaire huisstijl en 'branding campagne'.

"Wij uiten kritiek op de toenemende hoeveelheid geld die naar overhead gaat op universiteiten", zegt Radder. "De prijsvraag is een ludieke manier om het probleem onder de aandacht te brengen, maar we zijn ook bezig met een onderzoek naar de daadwerkelijke kosten van dit soort onzinnige reclamecampagnes."

Kwestie van smaak
Tegen universiteitsblad Folia zei de UvA de campagne niet te gaan aanpassen. "Smaken verschillen, dat zie je nu weer. We hebben de ranking in ieder geval met een glimlach gelezen," zei persvoorlichter Joost van Tilburg. 

Criteria voor de domste slogan waren onder andere het opvallend ontbreken van iedere relatie met onderwijs en onderzoek aan de universiteit, en de algemene onzinnigheid van de leus. "Die van de VU vind ik persoonlijk het ergst, zegt Radder. "'Verder Kijken' heeft niets met de universiteit te maken en het zegt niets. Daar moet de VU geen geld aan besteden."

Flex-contracten
Platform H.NU pleit onder andere voor een minder bureacratische universiteit, met meer geld voor onderzoek. Vorig jaar kwam de organisatie in het nieuws met een onderzoek naar de werknemer met de meeste flex-contracten aan een Nederlandse universiteit. De winnaar was André Linnenbank, die al meer dan 25 jaar aan het AMC verbonden was, slechts op basis van tijdelijke contracten.

Er stemden ruim 3200 mensen op de domste slogan. De prijsuitreiking zou donderdag zijn tijdens een debat in het Maagdenhuis over de financiering van het universitaire onderzoek en onderwijs , maar is uitgesteld wegens ziekte van twee van de drie sprekers. Naar een nieuwe datum voor de prijsuitreiking en het debat over de financiering van onderwijs en onderzoek wordt nog gezocht. Gasten zouden onder meer Karl Dittrich (VSNU), Bas Jacobs (EUR) en Reijer Hendrikse (UvA) zijn.