Amsterdam Bewaar

Tunnel geeft Spaarndammerbuurt weer lucht

Begin deze week ging de tunnel onder de Spaarndammerstraat eindelijk open.
Begin deze week ging de tunnel onder de Spaarndammerstraat eindelijk open. © Jean-Pierre Jans

Met de ingebruikname van de Spaarndammertunnel, begin deze week, rijden veel auto's ondergronds van de Ring naar het centrum en vice versa. En dat merken ze bovengronds. 'Er rijdt haast geen auto meer.'

Ze kunnen weer ademhalen, zeggen ze bij de bakker. Er zijn parkeerplekken te over, klinkt het bij de bloemist. Het lawaai is verdwenen, beweren ze bij het café. Je moet nu vele minuten omrijden om thuis te komen, is het verhaal bij de supermarkt.

Sinds een week is de Spaarndammerstraat ­verkeersader af. Sinds de opening van de gelijk­namige tunnel rijden auto's niet meer over de bestrating, maar er onderdoor. Waar het voorheen vaak bumper aan bumper stond, daar ­rijden de weinige auto's in de straat nu door.

Verkeer dat er moet zijn, kan er nog komen, al is dat ingewikkelder dan voorheen, maar auto's die de winkelstraat gebruikten om zo snel ­mogelijk van het centrum op de Ring te komen, laten de straat sinds deze week links liggen.

Het gevolg: de Spaarndammerstraat heeft weer lucht. Met nu al fietsers die net even wat minder opletten, maar ook met voetgangers die zich verstaanbaar kunnen maken, zonder hun stem te verheffen.

Verdiende kans
Laura Pennekamp is blij. De buurtbewoonster vindt dat de straat de kans krijgt die ze verdient met de ingebruikname van de tunnel: "Dit is ­namelijk echt een leuke straat, er is een goede mix van prettige winkels. Maar tot deze week was het vaak net een beetje te druk met auto's."

"De Spaarndammerstraat is gewoon te goed om te dienen als afvoer voor auto's op weg naar de Ring. Ik hoop dat het zo blijft, dat gewone winkels niet worden weggeconcurreerd door nog meer horeca. Nu is het goed."

Er staat best veel leeg in deze winkelstraat, misschien komen er nu leuke winkels

Karima el Allati

Volgens Karima el Allati is dit de kans om de straat net 'een beetje hipper' te krijgen. Zij woont in de Nova Zemblastraat en doet haar boodschappen in de buurt. "Er staat best veel leeg, misschien komen er nu leuke winkels voor de dagelijkse boodschappen."

Goed nieuws dus, zou je zeggen. Maar de ondernemers in de straat willen eerst zien voordat ook zij geloven dat de nieuwe tunnel een positieve ontwikkeling is voor de winkelstraat. ­Miranda Schouten van de bloemenboetiek mist in de eerste week na de ingebruikname van de tunnel een boel aanloop, zegt ze.

"Het is hier sinds de opening van de tunnel best rustig. Veel klanten van mij kopen hun bloemen voordat ze de Ring opgaan, op weg naar huis. Nu zijn ze ­ondergronds op het moment dat de onze straat passeren."

Een eind omrijden
Ook Corrie Jansen van de Jumbo is bepaald ­kritisch over de eerste week na de opening van de tunnel. "Ik mis mensen. Om thuis te komen, moet je een eind omrijden. Ik snap heus wel dat we het even een kans moeten geven, maar ik ben er wel een beetje bang voor dat alle gewone mensen die gewone boodschappen moeten hebben, hier straks niets meer te zoeken hebben met al die hippe barretjes die erbij komen."

Aan de andere kant van de tunnel wordt nog druk gebouwd, maar als het goed is, wonen hier straks de mensen die in de Spaarndammer­straat hun boodschappen gaan doen. Peter van der Bent gaat net een kijkje nemen bij zijn ­woning in aanbouw op de Stavangerweg.

Wie weet komen de klanten die we nu hebben gemist straks weer terug

Miranda Schouten

"Het is fijn dat de auto's ondergronds zijn, de Tasman­straat vormde een enorme blokkade, maar als straks alle bouwwerkzaamheden klaar zijn, wordt dit één buurt."

Het verkeer zal luwen, dat kan haast niet anders. Uit metingen en prognoses van de gemeente blijkt dat voorheen meer dan 20.000 voertuigen per dag over de grens tussen oude en nieuwe buurt reden.

De verwachting is dat 80 procent hiervan voor de tunnel kiest, zegt een woordvoerder van de gemeente. "Prognoses en simulaties laten zien dat de doorstroming voor doorgaand verkeer dankzij de tunnel zal verbeteren. Maar vooral de situatie voor de buurt zal verbeteren. Het wordt voor hen verkeersluwer en dus veiliger."

Misschien moet iedereen eraan wennen, hoopt Miranda Schouten van de bloemenzaak. "De eerste week viel niet mee, maar ik wil niet negatief doen: wie weet komen de klanten die we nu hebben gemist straks weer terug."