Amsterdam Bewaar

Trams maken meer lawaai door 'vierkante wielen'

De Combino doet sinds 2002 dienst bij het GVB
De Combino doet sinds 2002 dienst bij het GVB © ANP

Veel Amsterdamse trams veroorzaken sinds dit jaar veel meer kabaal dan toegestaan. De geluidsoverlast, die de normen regelmatig fors overschrijdt, wordt veroorzaakt door 'vierkante wielen', die ook de tramrails beschadigen.

Het GVB erkent dat de wielen in met name de eerste maanden van dit jaar veel meer lawaai zijn gaan maken en gaat de komende twee maanden tests doen met afstellingen om de overlast terug te dringen. Ook zal de vering op twee punten worden herzien.

Sinds december 2016 is de herrie die veel trams maken verzesvoudigd, blijkt uit metingen door Hans Dekker, die al jaren waarschuwt voor problemen met de in Amsterdam veel gebruikte Combinotram. "Op het moment maakt nog zeker een kwart van alle Combino's veel te veel lawaai."

Defect aan slijpbank
De plotselinge toename van het kabaal is het gevolg van een defect aan de slijpbank die het vervoerbedrijf gebruikt om de wielen te slijpen.

Terwijl een van de twee banken in onderhoud was, viel de andere uit door een technisch defect. Het GVB zegt dat de problemen op dit moment worden ­verholpen, maar dat een forse achterstand is opgetreden.

Al snel nadat de tram gaat rijden zijn er dan weer problemen

Dekker, fysicus en hoogleraar, is al maanden met het GVB in overleg over de kabaaltrams.

Afgelopen week is hij langs geweest in een van de werkplaatsen van het bedrijf en werd hij bevestigd in zijn verklaring. "Het vervoerbedrijf doet zijn best, maar de Combino's zijn niet goed ontworpen."

Extreem veel moeite
Het grootste probleem is volgens Dekker het zeer slechte ontwerp van het middelste, niet aangedreven wielstel. Ook zijn de trams te zwaar. "Ze moeten vaker worden geslepen dan vooraf was aangenomen en het kost extreem veel moeite ze precies goed te krijgen. Al snel nadat de tram gaat rijden zijn er dan weer problemen en treed er polygoonvorming op. De wielen zijn dan 'onrond'."

De Combino doet sinds 2002 dienst bij het GVB: het bedrijf heeft 151 trams van dit type rondrijden. Enkele maanden geleden werd al bekend dat de Combino's kampen met ernstige roest in de vloeren en lekkende daken.

Sommige mensen gebruiken slaappillen en oordoppen om de nacht door te komen. Lees verder: Als het tramkabaal écht te erg wordt, sleept hij zijn matras naar de gang

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.